Obowiązkowe wyposażenie roweru

Jazda na rowerze to nie tylko przyjemność i alternatywny styl życia przyjazny dla środowiska i pozwalający na omijanie korków, ale też obowiązki prawne rowerzysty w zakresie wyposażenia roweru. Jakie obowiązkowe wyposażenie roweru i techniczne dodatki rowerowe musimy posiadać, aby nie narazić się na mandat – przypominamy naszym czytelnikom i klientom.

Podstawa prawna w kwestii wyposażenia roweru

Szczegółowe warunki dotyczące obowiązkowego wyposażenia rowetu znajdziemy w „Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia” wydanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa z 31 grudnia 2002 roku z późniejszymi zmianami z października 2012 oraz stycznia 2013 roku. Aktualna wersja rozporządzanie pochodzi z listopada 2013 roku i warto zapoznać się z nią bliżej, aby rozwiać wszelkie wątpliwości prawne dotyczące obowiązkowego wyposażenia roweru rowerzystów na wypadek rozmowy z policją.

Obowiązkowe wyposażenie roweru w Polsce

Zgodnie z rozporządzeniem każdy rower poruszający się po drogach i ścieżkach rowerowych w Polsce powinien zostać wyposażony w:

  • oświetlenie – czyli światło pozycyjne z przodu w kolorze białym lub czerwonym, a także światło pozycyjne czerwone i odblaskowe, także czerwone w kształcie innym niż trójkąt – oba znajdujące się z tyłu.

Światła powinny być widoczne przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości 150 metrów, a ciekawostką może być zmiana przepisów z 2013 roku, o umieszczeniu ich nie wyżej niż 150 centymetrów i nie niżej niż 25 centymetrów od powierzchni jezdni, o czym rzadko pamięta przeciętny użytkownik roweru. Dzięki tej zmianie jednak możliwe stało się montowanie światła na kierownicy roweru, co znacznie ułatwiło wyposażenie roweru posiadaczom mniej tradycyjnych konstrukcji do jazdy. 

Warto też wiedzieć, że światła rowerowe w odróżnieniu od samochodowych nie muszą być zapalone w dzień, a nawet nie muszą być doczepione na stałe do roweru, kiedy nie są używane. Przydaje się to zwłaszcza w przypadku świateł na baterie, które zazwyczaj lepiej odczepić przy pozostawianiu roweru w nieznanym miejscu, bo to jeden z elementów najchętniej przywłaszczanych sobie przez złodziei. Ta zasada nie dotyczy świateł odblaskowych, które zresztą i tak najczęściej zamontowane są na stałe. 

Dla bezpieczeństwa przy wyposażeniu roweru często zastanawiamy się nad zamontowaniem dodatkowych odblasków. Możemy spokojnie umieszczać odblaski żółte na bokach kół i pedałach, a dodatkowe białe – z przodu. Przepisy prawne dopuszczają także zamocowanie odblaskowego paska na bokach opon lub bocznych płaszczyznach kół. Od 2012 roku wprowadzono do rozporządzenia zmianę, według której światło przednie może migać. Według poprzednich przepisów – tego typu rozwiązania wyposażenie roweru można było stosować tylko w przypadku świateł tylnych. 

Oba światła dostępne są w ofercie naszego sklepu - lampki Knog Strobe pozwalają na dogodny montaż w każdym miejscu na rowerze lub kasku. Lampki Knog Blinder Mob the Face są odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby naszych klientów, a wyjątkowo mocny reflektor Knog Arc oświetli nawet najciemniejszą drogę.


  • sygnał ostrzegawczy – kolejny obowiązkowy według prawa polskiego element wyposażenia roweru, czyli dzwonek lub innego rodzaju sygnał pozwalający na ostrzeganie pieszych o zbliżającym się pojeździe. 

Warto zwrócić uwagę na zapis w § 53. rozporządzenia mówiącym o „nieprzeraźliwym dźwięku” – darujmy sobie więc upiorne sygnały wyposażenia roweru, które mogą spowodować większe zamieszanie wśród pieszych, nie mówiąc już o zastrzeżeniach policji. Ze swojej strony polecamy minimalistyczne i perfekcyjnie wykonane dzwonki Knog Oi, które dostępne są w naszym sklepie. 

  • hamulec – zgodnie z rozporządzeniem w wyposażeniu roweru musi znaleźć się co najmniej jeden sprawny i działający hamulec.


  • kierunkowskaz – wyposażenie roweru dla nietypowych pojazdów rowerowych, zgodnie z rozporządzeniem pojazdy z dużymi przyczepami lub typu riksze muszą być wyposażone z sygnał wskazujący kierunek, jeśli ich budowa uniemożliwia zasygnalizowanie skrętu lub zmianę pasa ruchu ręką.

Co z tym kaskiem?

Wbrew coraz częściej pojawiającym się opiniom – obowiązek noszenia kasku w trakcie jazdy na rowerze do tej pory nie jest zatwierdzony prawnie, choć Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa od kilku już lat zastanawia się nad jego wprowadzeniem ze względu na rosnący boom popularności rowerów i, niestety, coraz częstszy brak znajomości przepisów ruchu drogowego wśród ich użytkowników. 

Pomysł jest równie mocno krytykowany, co popierany – my pozostawiamy tę kwestię do indywidualnego wyboru przypominając jednocześnie, że rowery Loca Bikes przygotowujemy na indywidualne zamówienie naszych klientów, także w zakresie doboru obowiązkowych elementów wyposażenia rower.u Korzystamy z części do wyposażenia roweru wyłącznie od sprawdzonych i renomowanych producentów, m.in. firm Shimano, Schwalbe, Selle Royal, Sapim, Novatec czy Tange.

Jeżeli sama/sam marzysz o spersonalizowanym rowerze uszytym na miarę i wyrażającym Twoją osobowość, to napisz do nas na hello@locabikes.com lub zadzwoń na numer 690433252. Pomożemy w wyborze odpowiedniego rozwiązania i dopasujemy je specjalnie dla Ciebie.