Ostre koło czy single speed - jaki rower wybrać?

W ofercie rowerów na zamówienie Loca Bikes mamy dostępne oba rozwiązania, a dziś podpowiadamy, komu najbardziej może odpowiadać jeden lub drugi sposób jazdy.

Zacznijmy od definicji ostrego koła i wolnobiegu…

… czyli w najkrótszy możliwy sposób wyjaśnijmy podstawowe różnice między ostrym kołem a wolnobiegiem:

Ostre koło

W Polsce zwrot ostre koło przyjął się jako określenie typu roweru, który charakteryzuje się jednym biegiem, minimalistycznym wyglądem, niską wagą i kołami szosowymi 700c. Jest to o tyle kłopotliwe, że tego typu rowery w wielu przypadkach ostrego koła wcale nie mają. Czym więc jest ostre koło? To nic innego jak rodzaj napędu. Chodzi o to, że tak jak w pierwszych rowerach z XIX wieku tarcza korby oraz zębatka w tylnym kole połączone są ze sobą na sztywno. Oznacza to, że kręcąc korbą do przodu tylne koło będzie kręcić się do przodu, a kręcąc do tyłu będzie kręcić się do tyłu.  Jadąc na rowerze z ostrym kołem nie można przestać pedałować, bo korba kręci się cały czas.   

Tak wygląda typowa zębatka ostrokołowa:

Wolnobieg

To rodzaj napędu z mechanizmem (zębatkowo-zapadkowym lub ciernym) nie łączącym pedałów na stałe z tylnym kołem, dzięki czemu przy jeździe na przykład z górki można przestać pedałować. To rozwiązanie powszechnie znane, stosowane w rowerach miejskich, szosowych, górskich oraz w naszych rowerach typu single speed. Śmiało zakładamy, że każdy rowerzysta miał z wolnobiegiem do czynienia i wie o co chodzi, nawet jeśli sama nazwa nie była mu znana. 

Poniżej przedstawiamy jak wygląda wolnobieg w rowerze typu single speed. 

Dzięki łożyskom i mechanizmowi zębatkowo-zapadkowym można unieruchomić wewnętrzną część wolnobiegu i zakręcić częścią z zębami. W przypadku ostrego koła nie jest to możliwe


Oba rozwiązania mają swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników, przyjrzyjmy się więc ich zaletom i wadom.

Ostre koło - zalety

  • lepsza dynamika i przyspieszenie dzięki bezpośredniemu przełożeniu. Z reguły w przypadku ostrego koła na pedały zakłada się strapy i wtedy moc z nóg przenoszona jest znacznie lepiej na koła, bo rower napędzamy nie tylko poprzez naciskanie na pedały, ale także ciągnięcie do góry. 
  • większa synergia rowerzysty i roweru. Na ostrym kole korba raz wprawiona w ruch cały czas się kręci i w pewnym stopniu podczas jazdy można korzystać z jej energii
  • czysta forma jazdy, znana z pierwszych rowerów
  • inne, dla wielu znacznie lepsze doświadczenie z jazdy. Na ostrym kole można skidować, czyli blokować tylne koło i wchodzić w kontrolowany ślizg
  • zmniejszona waga roweru dzięki wyeliminowaniu hamulców, zębatek, manetek, klamek i linek
  • wyrobienie formy przez nawyk ciągłego pedałowania
  • niezawodność – mniej części, które mogą ulec awarii
  • estetyka – zwolennicy ostrego koła podkreślają, że pozbawiony hamulców i pancerzy rower wygląda po prostu lepiej



Ostre koło - wady

  • konieczność pedałowania cały czas 
  • znacznie większe obciążenie dla kolan i kostek spowodowane koniecznością hamowania poprzez kontrowanie i przeciwstawianie się ruchowi obrotowemu korby
  • problemy z opanowaniem awaryjnego hamowania tylko z hamulcem przednim lub skidowaniem
  • konieczność przypięcia stóp do pedałów przy pomocy bloków SPD lub strapów
  • możliwość zahaczenia pedałem o powierzchnię przy jeździe po łuku lub po nierównościach tzw. pedal strike

Komu polecalibyśmy zatem rower ostre koło? Na pewno rowerowym pasjonatom, wielbicielom szybkiej i dynamicznej jazdy po w miarę równych powierzchniach miejskich oraz miłośnikom ewolucji na rowerze, którzy na ostrym kole mogą swobodnie zrobić stójkę czy skidowanie – przeniesienie ciężaru ciała na przednie koło powodujące jednoczesne zablokowanie tylnego koła. Zalety ostrego koła od lat doceniają m.in. kurierzy rowerowi, dla których prędkość dostarczania przesyłek i niezawodność tych modeli jest najważniejszymi atutami. Najlepsi potrafią przejechać całą trasę, ani razu nie schodząc z pedałów. Ostre koło polecamy też wyznawcom powrotu do najbardziej klasycznego sposobu jeżdżenia na rowerach i… wielbicielom strategii szachistów, bo jak pisze na swoim blogu Sheila Tabita „jazdę na ostrym kole niektórzy porównują do gry w szachy, w której przewiduje się kolejne ruchy przeciwnika i odpowiednio wcześnie na nie reaguje”.

Wolnobieg - zalety

  • rodzaj napędu, który jest powszechnie znany
  • możliwość przerwania pedałowania
  • większa kontrola i bezpieczeństwo (oczywiście doświadczeni ostrokołowcy też potrafią doskonale kontrolować rower, ale to wymaga wiele wprawy)
  • łatwiejsze hamowanie
  • wygodniejsza jazda


Wolnobieg - wady

  • mniejsza synergia z rowerem 
  • ciężej jest jeździć "na kółko", czyli przenosić moc z nóg we wszystkich pozycjach podczas pedałowania (nie tylko pchając, ale także ciągnąc nogi w górę)
  • rower z tego typu mechanizmem jest minimalnie cięższy
  • wolnobieg potrafi być zawodny i awaryjny
  • odrobinę wyższa cena wolnobiegu w stosunku do zębatki ostrokołowej


Rower z wolnobiegiem to na pewno dla przeważającej większości osób rozwiązanie spokojniejsze i bezpieczniejsze. Na pewno powinny wybierać go osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z poruszaniem się rowerami po mieście i czują się nadal niepewnie w starciu z krawężnikami i nierównościami terenu czy nieoczekiwanym hamowaniem.

W naszych rowerach typu single speed tylna piasta wyposażona jest w dwa gwinty. Z jednej strony można nakręcić wolnobieg, a z drugiej zębatkę ostrokołową. Dzięki temu poprzez szybkie przełożenie koła można cieszyć się zaletami jednego i drugiego rozwiązania. Wiele osób zaczyna swoją przygodę z wolnobiegiem, a potem z czasem próbuje swoich sił na ostrym kole.


Rower single speed lub ostre koło - jeśli sam/ sama marzysz o spersonalizowanym rowerze uszytym na miarę i wyrażającym Twoją osobowość, to napisz do nas na hello@locabikes.com lub zadzwoń na numer 690433252. Pomożemy w wyborze odpowiedniego rozwiązania i dopasujemy je specjalnie dla Ciebie.