Czemu w ogóle mielibyśmy się dokładniej zastanawiać nad tą decyzją? Ponieważ opony rowerowe są jedną z części, która najbardziej wpływa na naszą wygodę i szybkość jazdy. W końcu to właśnie one są naszym punktem styczności z podłożem.
Zmiana opon potrafi kompletnie odmienić nasz rower, na lepsze albo na gorsze i właśnie dlatego powinniśmy dokładnie przeanalizować możliwe opcje i wybrać jak najlepszą. Dodatkowo, jeżeli budujesz np. lekki rower miejski, jest to część, na której potencjalnie możesz oszczędzić dużo wagi.
#1 Sprawdź jaki rozmiar opon będzie pasował w Twoim rowerze miejskim
Zwykle nie jest to zbyt problematyczne, ponieważ jest podany na boku założonych opon. Decydujące, będą dwie wartości - średnica oraz wewnętrzna szerokość obręczy.
We współczesnych rowerach szosowych i w większości miejskich stosuje się koła 28 cali. Czyli 700c, albo jeszcze inaczej 622 mm.
Zaraz, aż 3 wartości? Niestety przemysł rowerowy nie należy do najsilniejszych jeśli chodzi o standaryzację rozmiarów i tak, w jednym miejscu koło szosowe będzie oznaczone jako koło 28 cali, w innym jako 700c, a w jeszcze innym 622 mm.
Poza średnicą obręczy/opony zapisywaną w mniej lub bardziej dokładny sposób, decydującą wartością jest szerokość wewnętrzna obręczy. To ona wyznacza jak grubą oponę możemy założyć.
Po dokładniejsze informacje dotyczące nomenklatury rozmiarów opon rowerowych odsyłamy tutaj lub tutaj.
#2 Zdecyduj się na pasującą do twojego stylu jazdy (oraz roweru) szerokość
Pierwszy techniczny aspekt, którego nie da się ominąć – różne obręcze mają różne limity szerokości, np. obręcz szosowa będzie zbyt wąska aby przyjąć górską oponę.
Drugą kwestią jest miejsce w ramie. Nie każda ma go dużo i tak np. w ostrym kole często nie zmieścimy opon o szerokości powyżej 25-28 mm. Rowery miejskie LOCA Bikes składamy na ramach, które spokojnie przyjmą opony o szerokości +40 mm.
No właśnie, to jaka guma będzie lepsza dla naszych dwóch kółek? Większa opona pozwoli na niższe ciśnienie, które skutkuje lepszą amortyzacją i przyczepnością, ale również większymi oporami toczenia i powietrza (choć tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana i wpływa na to wiele czynników, od nawierzchni po parametry aerodynamiczne samej ramy).
Na miasto najlepsze będą opony 30-45 mm. Zapewnią dobry kompromis pomiędzy wagą, szybkością, przyczepnością i komfortem jazdy.
#3 Wybierz dobry bieżnik
Upraszczając, pod tym względem możemy podzielić opony na 3 typy – te z pełnym bieżnikiem,
semi-slick oraz slick.
Pierwsze, dzięki klockom, będą świetnie trzymały się błotnistych powierzchni i zapewnią nam pewną jazdę w cięższym terenie. Drugie mają bieżnik jedynie po bokach, dzięki czemu lepiej trzymają się zakrętów np. na szutrze, a jednocześnie całkiem nieźle radzą sobie na asfalcie. Trzecie, stawiające najmniejsze opony toczenia, najlepiej sprawdzają się na gładkiej powierzchni.
Można też napotkać opony z delikatną kostką na całej powierzchni, takie jak np. Schwalbe G-One lub Panaracer Gravelking. Takie modele będą sobie radzić zarówno w terenie, jak i na szosowej przejażdżce.
Co zatem wybrać do roweru miejskiego? Jeżeli jeździmy wyłącznie po mieście, w zupełności wystarczą nam pełne slicki. Jeżeli poza poruszaniem się po asfalcie często wyjeżdżamy na wycieczki do lasów i parków, semi-slicki lub delikatny bieżnik na całej oponie to lepszy wybór.
Równie ważna co bieżnik jest mieszanka gumy użyta przy produkcji opony. W dużej mierze, to ona decyduje o przyczepności i oporach toczenia.
#4 Opony rowerowe - drutowe czy zwijane?
Opony możemy podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy ma usztywnienie w postaci metalowego drutu. Drugi zaś posiada kevlarowe wzmocnienie, dzięki któremu guma zachowuje swój kształt.
Różnice? Opony rowerowe z rantem kevlarowym będą o wiele lżejsze, mocniejsze (brak drutu, który może się odkształcić) oraz będzie można je łatwo transportować, ponieważ dają się zwinąć. Zwijane modele są również często wykonane z lepszej gumy i mają lepsze parametry. Niestety są zwykle droższe.
#5 Dbaj o odpowiednie ciśnienie w swoich oponach
Nie bez powodu opony rowerowe na boku, poza wymiarem, mają zwykle podany preferowany zakres ciśnienia. Poza faktem, że ogumienie będzie miało w nim najlepsze właściwości jezdne i będzie najwygodniejsze/najszybsze, pozwoli nam to również uniknąć przykrych uszkodzeń i wydłużyć żywotność opony.
Wbrew obiegowej opinii, opony rowerowe nie mają jedynie maksymalnej wartości ciśnienia. Opona ze zbyt małą ilością powietrza będzie częściej łapała snake bite’y (przebicia dętki spowodowane jej przytrzaśnięciem o obręcz) i może o wiele szybciej uszkodzić się po bokach.
Dbanie o odpowiednie ciśnienie zapewni Twoim oponom długie i szczęśliwe życie.
#6 Pamiętaj o odporności na przebicia
Wkładka antyprzebiciowa to obowiązkowy element, który powinny posiadać opony rowerowe na miasto. W żadnym innym miejscu nie znajdziemy na ziemi tak dużo szkła.
Takie zabezpieczenie to zwykle specjalny pasek materiału wewnątrz opony, który zapewniają odporność na przebicie się do wnętrza ogumienia ostrych obiektów.
Opony z wkładką są zwykle trochę cięższe, jednak jest to cena, którą naprawdę warto zapłacić, za oszczędność czasu, którą zyskujemy, gdy nie musimy co chwilę wymieniać dętek.
#7 Naucz się odnajdywać źródła przebicia
Od jakiegoś czasu ciągle łapiesz kapcie? Prawdopodobnie nie jest to nic dramatycznego i istnieje bardzo duża szansa, że wcale nie będziesz musiał wymieniać opony. Sprawdź najpierw kilka prostych rzeczy.
Ciśnienie w oponach
Tak jak pisaliśmy wcześniej, niskie ciśnienie = snake bite’y. Przy każdym podjeździe na krawężnik ryzykujemy wtedy przytrzaśnięcie dętki przez oponę i obręcz co będzie skutkowało sporym rozcięciem. Dbaj o odpowiednie ciśnienie.
Taśma
Wewnątrz obręczy znajduje się specjalna taśma, która chroni dętkę przed wejściem w otwory na nyple i rozcięciem przez ostre kanty.
Czasami, szczególnie, jeżeli producent na niej przyoszczędził lub założony jest zły rozmiar, może się ona przesuwać i odsłaniać otwory. Będzie to skutkowało regularnymi przebiciami.
Sprawdź czy taśma leży równo pośrodku obręczy i zasłania wszystkie dziurki. Jeżeli tak nie jest, wyrównaj ją.
Szkło
Małe drobinki szkła, często są bardzo trudne do zlokalizowania. Czyhają w całości ukryte w oponie i przecinają dętkę dopiero, gdy jest napompowana do większego ciśnienia i naciska o wewnątrz na oponę.
Jeżeli od jakiegoś czasu ciągle łapiesz kapcie, warto zdjąć oponę, wyposażyć się z cienki drucik/nożyczki/wykałaczkę albo nawet mały imbus i świecąc latarką przejrzeć dokładnie całe ogumienie z obu stron, wygrzebując wszystkie kawałki szkła.
Przy ściąganiu opony nie obracaj jej tylko zostaw ułożoną przy kole w taki sam sposób jak była założona. To samo zrób z dętką. W ten sposób, gdy już znajdziesz w niej dziurę, będziesz mógł bardzo zawęzić obszar poszukiwań.
Uszkodzenia obręczy
Warto również dokładnie sprawdzić całą powierzchnie obręczy, pod kątem jakichkolwiek ostrych nierówności. Z czasem mogą one przecierać dętkę i prowadzić do przecięć. Nierówności i zadziory zabezpiecz taśmą izolacyjną lub ostrożnie spiłuj je pilnikiem.
Wadliwy wentyl
Źródłem ujścia powietrza może być również nieszczelny, uszkodzony wentyl. Być może to dętka a nie opona jest problemem i trzeba ją po prostu wymienić.
Źle naklejone łatki
Niedokładnie naklejone łatki mogą oczywiście puszczać powietrze. Warto je sprawdzić i jeżeli jest to potrzebne, poprawić klejenie.
Uszkodzona opona
Możliwe również, że to przecięcie opony jest winowajcą. Warto sprawdzić ją pod kątem jakichkolwiek wybrzuszeń, sugerujących, że dętka chce się wydostać na zewnątrz.
Opony rowerowe, a lekki rower miejski – podsumowanie
Zbierając wszystkie informacje w całość: sprawdź swój rozmiar koła i wybierz odpowiednią szerokość – szersza opona będzie pozwalała na niższe ciśnienie i większą wygodę, węższa będzie miała niższą wagę (na dwóch sztukach może być to już kilkaset gramów, czyli dosyć znacząca wartość jeśli składasz lekki rower miejski) i może być szybsza.
Następnie dobierz odpowiedni bieżnik – na asfalt najlepsze będą opony rowerowe typu slick. Lekkie warunki oraz gorszej jakości drogi – wybierz opony semi-slick, z delikatnym bieżnikiem. Jeżeli składasz lekki rower miejski skup się na tych dwóch rodzajach. Na ciężkie warunki - błoto, śnieg i lasy najbardziej odpowiednia będzie duża terenowa kostka, niestety jeżdżąc po gładkich nawierzchniach skutecznie Cię ona spowolni. No i ostatnia rzecz - jeżeli nie przekracza Twojego budżetu, wybierz model zwijany.
Stosuj się do pozostałych rad i dbaj odpowiednio o swoje opony rowerowe, a posłużą ci przez naprawdę długi okres.
Szukasz uniwersalnego, lekkiego i szybkiego roweru na miasto, którym będziesz w stanie dojechać wszędzie? A może zainteresowała Cię idea ostrego koła? Zapraszamy tutaj, aby zapoznać się z ofertą LOCA Bikes