Jak pomalować rower?

W Loca Bikes co miesiąc malujemy kilkadziesiąt ram rowerowych. Stosujemy różne techniki w zależności od budżetu klienta i efektu, jaki ma zostać osiągnięty. 

W tym artykule chcemy podzielić się z Wami naszymi doświadczeniami i przedstawić wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Mamy nadzieję, że po lekturze tego zestawienia będziesz mógł świadomie zdecydować jak pomalować rower i ewentualnie czym to zrobić samemu.

Na pierwszy ogień bierzemy spray.

1. Malowanie roweru sprayem akrylowym z utwardzaczem

Dla wielu osób pomalowanie ramy rowerowej sprayem wydaje się najprostszą i najtańszą opcją. Faktycznie można zrobić to wydając już nawet 40-60zł

Ciekawą serię filmików o tym jak pomalować rower sprayem akrylowym przygotował na Youtube Szajbike. 

W serii znajdziecie filmy o usuwaniu starej farby z ramy, przygotowaniu powierzchni, szpachlowaniu i malowaniu. Poniżej załączamy link do pierwszego filmu z serii. Kolejne z łatwością znajdziecie na YT:


Jeśli jesteście dość cierpliwi i obejrzycie wszystkie filmy (trwają po 10-20 minut) to zapewne sami dojdziecie do wniosku, że malowanie ramy rowerowej sprayem może i jest tanie, ale na pewno nie proste i szybkie. 

Aby zdjąć starą powłokę, przygotować odpowiednio powierzchnię, wyrównać nierówności i w końcu pomalować ramę trzeba poświęcić w zależności od wprawy 5-7 bitych godzin. Do tego oczywiście trzeba doliczyć czas schnięcia poszczególnych warstw podkładu czy farby. 

Łącznie taki projekt zajmie Wam 2-3 dni, a przy braku wprawy i odpowiednich warunków efekt prawdopodobnie nie będzie najlepszy. Poniżej podsumowujemy wady i zalety malowania ramy rowerowej sprayem akrylowym:

Zalety malowania roweru sprayem akrylowym:

  • niski koszt materiałów: około 40-60zł + koszt maski  z aktywnym węglem chroniącej drogi oddechowe
  • można wykonać malowanie samemu w domowych warunkach
  • duża dostępność kolorów

Wady malowania roweru sprayem akrylowym:

  • bardzo pracochłonna metoda. Aby pomalować rower samodzielnie sprayem należy przygotować powierzchnię do malowania (zmatowić, odtłuścić, nanieść podkład, czasem konieczne jest również usunięcie starej powłoki chemicznie lub poprzez piaskowanie), wyrównać ewentualne nierówności oraz nanieść kilka warstw farby. Łącznie na pomalowanie ramy sprayem akrylowym osoba bez doświadczenia będzie potrzebowała 5-7 godzin, nie licząc czasu potrzebnego na schnięcie poszczególnych warstw podkładu czy farby. 
  • duże ryzyko błędu. Dysze w puszkach z farbą są mało precyzyjne. Używając sprayu w puszce ciężko nanieść farbę idealnie równo i uniknąć zacieków, a jeden błąd potrafi zniweczyć efekt wielogodzinnej pracy. 
  • w domowych warunkach ciężko uniknąć brudu i kurzu, które z łatwością przyklejają się do mokrej farby
  • przeciętna wytrzymałość powłoki. Musimy liczyć się z tym, że farba w sprayu z puszki nie będzie super trwała i przy mocniejszych uderzeniach będzie odpryskiwać. Ryzyko odprysków czy rys można zmniejszyć stosując dobrą farbę z utwardzaczem i starannie przygotowując powierzchnię do malowania.
  • poważne zagrożenie dla zdrowia. Opary farby, środka do usuwania starej farby czy podkładu są silnie trujące. Zdecydowanie odradzamy malowanie roweru sprayem bez wydajnej wentylacji i porządnej maski ochronnej z aktywnym węglem. Warto też założyć okulary ochronne.


Nasza rekomendacja:

Według nas malowanie ramy rowerowej sprayem akrylowym z utwardzaczem jest dobrą opcją jedynie dla osób, które mają w kieszeni tylko 50zł, dużo wolnego czasu i jakieś doświadczenie w malowaniu . Jest to bardzo pracochłonna metoda, a w domowych warunkach i przy braku wprawy ciężko uzyskać dobry efekt. Dodatkowo należy koniecznie pamiętać o dobrej wentylacji i ochronie dróg oddechowych oraz oczu.


2. Malowanie ramy rowerowej za pomocą sprayu Spray.Bike

Spraye Spray.Bike zostały stworzone specjalnie do malowania rowerów. Według zapewnień producenta doskonale trzymają się powierzchni, przed ich nałożeniem wystarczy tylko zmatowić ramę - nie potrzeba podkładów czy primerów. Co więcej spray.bike ma nie zaciekać i nie zatykać się, a na końcu powłoka ma być znacznie bardziej wytrzymała.

Sprawdziliśmy to! Faktycznie to o czym pisze producent jest prawdą. Maluje się o niebo łatwiej, farba świetnie trzyma się ramy i tworzy jakby gumową warstwę, która jest bardzo wytrzymała. 

Więcej informacji: Spray.Bike

Poniżej video o tym jak pomalować rower za pomocą Spray.Bike:

Zalety malowania roweru za pomocą spray.bike:

  • malowanie jest mniej pracochłonne niż w przypadku sprayu akrylowego, nie wymaga aż tyle precyzji i umiejętności. Spray.bike nie zacieka i nie zatyka się (przy założeniu stosowaniu się do instrukcji użytkowania)
  • dobra przyczepność
  • znacznie lepiej kryje niż spray akrylowy. W przypadku niektórych kolorów (jak np. czarny mat) bardzo dobry efekt osiąga się już po nałożeniu pierwszej warstwy 
  • mocniejsza powłoka niż w przypadku sprayu akrylowego
  • na pomalowanie ramy wystarczy jedna lub 2 puszki. Koszt puszki to około 50zł
  • malowanie można wykonać samemu w domowych warunkach

Wady malowania roweru za pomocą spray.bike:

  • wyższy koszy malowania ramy. W przypadku 2 puszek musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 100zł
  • ograniczona dostępność. Dystrybutorem jest firma Bike Belle, ale widzieliśmy na ich stronie, że aktualnie nie ma sprayów na stanie. Można je kupić w angielskiej firmie Brick Lane Bikes
  • ograniczona ilość kolorów (54). Mimo to większość osób pewnie znajdzie odcień dla siebie
  • malowanie sprayem (nawet dobrej klasy) jest pracochłonne. Szacujemy, że pomalowanie ramy za pomocą spray.bike niedoświadczonej osobie zajmie około 2-3 godziny 
  • spray.bike lepiej kryje i przy stosowaniu się do instrukcji nie zacieka. Jednak nadal należy uważać na zachowywanie odpowiedniej odległości przy malowaniu 
  • w domowych warunkach ciężko uniknąć brudu i kurzu, które z łatwością przyklejają się do mokrej farby
  • poważne zagrożenie dla zdrowia. Opary farby, środka do usuwania starej farby czy podkładu są silnie trujące. Zdecydowanie odradzamy malowanie roweru sprayem bez wydajnej wentylacji i porządnej maski ochronnej z aktywnym węglem. Warto też założyć okulary ochronne.


Nasza rekomendacja:

Jest to znacznie lepsza opcja niż malowanie ramy zwykłym sprayem akrylowym. Malowanie za pomocą Spray.Bike wyjdzie o około 50-70zł drożej, ale w zamian za to otrzymacie farbę mocniejszą, lepiej trzymającą się ramy, lepiej kryjącą, nie zaciekającą i łatwiejszą w użyciu. Jeśli szanujecie swój czas i chcecie uniknąć frustracji to raczej zdecydujcie się na Spray.Bike

3. Nakładanie na ramę rowerową gumy Plasti Dip

Plasti Dip to fajne rozwiązanie jeśli chcesz szybko zmienić kolor ramy. Jest to nic innego jak guma w sprayu, którą możesz czasowo przykryć aktualny kolor. Nie mamy własnego doświadczenia z Plasti Dip, ale z tego co czytaliśmy to guma dobrze trzyma się nawet przez rok.

Poniżej zobaczcie film Szajbike, w którym pokazuje on jak pomalować rower za pomocą gumy w sprayu:

 

Zalety nakładania gumy w sprayu Plasti Dip:

  • nakładanie gumy jest znacznie szybsze i prostsze niż malowanie sprayem
  • dobra odporność na rysowanie, brak odprysków
  • powłoka wytrzymuje nawet rok lub dłużej
  • kiedy kolor nam się znudzi można wrócić do poprzedniego malowania
  • rozsądna cena - 100zł - 150zł (150zł jeśli użyjemy też Metalizera oprócz aerozolu) 
  • malowanie można wykonać samemu w domowych warunkach

Wady nakładania gumy w sprayu Plasti Dip:

  • jest to tymczasowe rozwiązanie
  • bardzo ograniczona ilość kolorów (jedynie około 10 podstawowych kolorów)
  • w domowych warunkach ciężko zadbać o czystość i pod farbę z łatwością może dostać się brud czy kurz
  • poważne zagrożenie dla zdrowia. Zdecydowanie odradzamy nakładanie gumy bez wydajnej wentylacji i porządnej maski ochronnej z aktywnym węglem. Warto też założyć okulary ochronne.

Nasza rekomendacja:

Naszym zdaniem nakładanie gumy typu Plasti Dip ma sens tylko jeśli zależy nam na tymczasowym rozwiązaniu. Jeśli chcemy trwale pomalować ramę lub zależy nam na większej gamie dostępnych kolorów to na pewno lepiej sprawdzi się farba Spray.Bike. Jest ona niemalże równie łatwa w nakładaniu, a jej trwałość i wytrzymałość na rysy czy odpryski jest większa.  

4. Malowanie roweru na mokro pistoletem lub aerografem

Malowanie ramy rowerowej na mokro to temat rzeka. Jest wiele różnych podkładów, farb, pistoletów, technik etc. W tym artykule nie chcemy się w to zagłębiać.  

Ważne jest jedno - to właśnie malując pistoletem czy aerografem na mokro można osiągnąć najlepsze efekty jeśli chodzi o głębie koloru, gładkość powierzchni czy detale. Używając maskowania, ręcznego malowania aerografem oraz kalkomanii wprawiona osoba może stworzyć prawdziwe cuda. To właśnie na mokro malują tacy giganci designu jak Festka, Colnago czy JAM bicycles. 

Zobaczcie jak wspaniale malują ramy Czesi z Festki.

Zalety malowania ramy na mokro:

  • najwyższa jakość malowania
  • głębia koloru dzięki nakładaniu wielu warstw lakieru bezbarwnego (klaru)
  • nieskończona ilość kolorów i efektów
  • możliwość realizacji nawet najbardziej skomplikowanych projektów i tworzenia pięknych detali
  • trwała powłoka
  • malowanie na mokro nadaje się do wszelkiego typu materiałów: karbonu, stali, tytanu i aluminium

Wady malowania ramy na mokro:

  • wysoki koszt - od 500zł do kilku tysięcy złotych w zależności od ilości kolorów i stopnia skomplikowania projektu
  • mniejsza trwałość powłoki niż w przypadku malowania proszkowego
  • może być wykonane jedynie przy użyciu specjalistycznego sprzętu, komory lakierniczej i dużych umiejętności
  • ciężko znaleźć naprawdę dobrego lakiernika. Nasze doświadczenia pokazują jasno, że w tej branży bardzo łatwo o partacza, który wystawi wysoki rachunek za kiepsko wykonaną pracę. W Loca Bikes sami to wiele razy przerobiliśmy zanim udało ułożyć się nam nasz własny proces. 

Nasza rekomendacja:

Jeżeli zależy Ci na nietuzinkowym efekcie i doskonałej jakości to malowanie na mokro będzie najlepszym rozwiązaniem. Wadą jest wysoki koszt i duże ryzyko trafienia na partacza. Polecamy nasze usługi malowania ram na mokro.


5. Malowanie proszkowe roweru

Malowanie proszkowe roweru jest wybitnie ciekawym rozwiązaniem. Jest to rodzaj malowania "na sucho", które polega na nakładaniu naelektryzowanych cząstek  farby proszkowej na ramę. Następnie w wysokiej temperaturze (z reguły 180 stopni) proszek topi się tworząc bardzo wytrzymałą powłokę.

Zalety malowania proszkowego ramy rowerowej:

  • najlepszy stosunek jakości do ceny. Już za 200-300zł możemy profesjonalnie pomalować ramę metodą proszkową
  • duża dostępność kolorów. Większość lakierni maluje ramy na kolory z palety RAL.
  • bardzo duża wytrzymałość na odpryski, rysy. Większa niż w przypadku malowania na mokro. 
  • metoda przyjazna środowisko - brak oparów, resztek farb, środków chemicznych

Wady malowania proszkowego ramy rowerowej:

  • większość lakierni proszkowych ma charakter przemysłowy i skupia się na malowaniu elementów przemysłowych, budowlanych czy ogrodzeniowych. W związku z tym mogą nie być zainteresowane pomalowaniem pojedynczej ramy. Większym problemem jest jednak przemysłowe podejście do malowania rowerów. Mamy w tej materii duże doświadczenie i w wielu przypadkach na ramę podczas malowania proszkowego w niesprawdzonej lakierni dostaje się proszek w innym kolorze tworząc plamki o innej barwie, powierzchnie pod rurą czy na hakach zostają niedomalowane, a także pod proszek dostają się zabrudzenia tworząc nierówności. A to tylko niektóre z długiej lista potencjalnych problemów z jakością w lakierniach proszkowych.  
  • aby nanieść wzory czy napisy na ramę potrzebne jest duże doświadczenie i wiedza, którą z reguły nie dysponują właściciele lakierni proszkowych, ponieważ malując elementy przemysłowe nie jest im ona potrzebna. Większość folii czy naklejek żółknie, blaknie lub zmienia formę w wyniku temperatury, która panuje w piecu podczas malowania proszkowego
  • malując proszkowo nie da się zrealizować bardziej złożonych projektów, zawierających detale lub łączących w sobie wiele kolorów
  • temperatura 180 stopni zabija karbon. Nie próbujcie więc malować karbonowych ram czy widelców metodą proszkową.

Nasza rekomendacja:

Malowanie proszkowe jest najlepszym rozwiązaniem, które oferuje zarówno rozsądny koszt (200-300zł) jak i bardzo wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne. Jest to też najbardziej ekologiczny sposób malowania roweru. Niestety ciężko o dobrą lakiernię proszkową, której będzie wystarczająco zależało na dobrym efekcie.

My w Loca Bikes malujemy rocznie kilkaset ram metodą proszkową i możemy zagwarantować bardzo dobry efekt. Wcześniej współpracowaliśmy z wieloma lakierniami i możecie uwierzyć nam na słowo, że znalezienie dobrej alternatywy może nie być łatwe. Sprawdź naszą ofertę malowania ram metodą proszkową.


6. Hydrografika

Hydrografika z reguły robi efekt wow. To metoda nakładania wzorów na obiekty 3d (jak felgi samochodowe, czy rama rowerowa) za pomocą transferu wodnego. Efektów jakie da się osiągnąć za pomocą hydrografiki nie da się osiągnąć stosując inne metody. Ewentualnie można by je wykonać malując na mokro, ale koszt takiego malowania wyniósłby tysiące złotych.

Zobaczcie sami jak to wygląda:

Zalety hydrografiki:

  • hydrografika pozwala nanosić na ramę rowerową czy jakikolwiek inny obiekt 3d bardzo złożone efekty np. moro, camo czy inne wzory równomiernie rozłożone na całej powierzchni
  • wysoka wytrzymałość powłoki

Wady hydrografiki:

  • wysoki koszt. Za pomalowanie ramy trzeba by liczyć około 800-1000zł. Tutaj znajdziecie przykładowy cennik.
  • hydrografika nakłada wzór na całą powierzchnię ramy. Ciężko jest za jej pomocą nanieść precyzyjnie detal czy napis dokładnie w określonym miejscu na ramie
  • stosując hydrografikę jesteśmy ograniczeni do dostępnych wzorów. Druk całkiem nowego arkusza z indywidualnym wzorem kosztuje kilka tysięcy złotych (badaliśmy ten temat)

Nasza rekomendacja:

Jeśli interesuje was efekt moro, camo lub inny tego typu to za cenę 800-1000zł na pewno nie uda wam się go osiągnąć stosując inną metodę niż hydrografika. Oczywiście jeśli zakładamy bardzo dobrą jakość wykonania i precyzję. Za pewne niejeden lokalny magik podjąłby się takiego zadania za znacznie niższą kwotę, ale nie radzimy tego próbować. 

Podsumowanie:

Naprawdę dotarłeś aż tutaj? Czy też raczej nastąpił szybki scroll na dół w poszukiwaniu konkretu w pigułce?

Jeśli dotarłeś aż tutaj i przeczytałeś wszystko to pewnie już wiesz jak pomalować rower, jaka technika będzie najlepsza w twoim przypadku. Jeśli nie, to radzimy jednak przeczytać szczegóły, bo ciężko streścić wszystkie wady i zalety poszczególnych rozwiązań w jednym paragrafie. 

Mimo to postaramy się: 

Jeśli chcesz pomalować rower samemu za 100-150zł to odradzamy spraye akrylowe. Lepiej użyć Spray.Bike lub gumy w sprayu Plasti Dip (Plasti Dip to rozwiązanie szybsze, prostsze, ale tylko na sezon lub dwa). 

Jeśli liczysz na profesjonalny efekt, a przy okazji dysponujesz budżetem 400-1000zł to zdecyduj się na malowanie ramy rowerowej na mokro.

Jeśli chcesz pomalować ramę na jeden kolor, masz budżet w wysokości 200-400zł to najlepszym rozwiązaniem będzie malowanie proszkowe.

My w Loca Bikes tworząc nasze rowery łączymy metodę malowania proszkowego z malowaniem na mokro. Przez to powłoka na naszych ramach z jednej strony jest wytrzymała dzięki użytemu proszkowi, a z drugiej strony dzięki malowaniu niektórych warstw na mokro możemy uzyskiwać bardziej złożone efekty, łączyć kolory i dodawać detale. Jesteśmy też skupieni na efekcie, nie mamy podejścia przemysłowego jak wiele lakierni proszkowych czy lokalnych lakierników samochodowych. 


Zobacz sam jak wygląda malowanie w naszych rowerach.

Jeśli interesuje Cię nasza oferta to zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty malowania ram rowerowych.

W razie potrzeby nasz serwis rowerowy rozmontuje rower przed malowaniem, a następnie go złoży i przetestuje, tak aby był gotowy do jazdy gdy dotrze do Ciebie.