Lekki rower damski – jaki typ będzie dla Ciebie najlepszy na miasto?

Typów rowerów jest bardzo wiele, czy wszystkie jednak nadadzą się na drogi dużego miasta? W gruncie rzeczy możemy jeździć każdym jednośladem i tylko od nas zależy na jakim będziemy się czuć najlepiej.

Bez problemu można jednak wyszczególnić kilka rodzajów, które będą górować w tych zawodach. Kiedy myślimy o rowerze miejskim dla dziewczyny, wielu osobom pojawia się w głowie stereotypowa stara, ciężka damka, na której jeżdżenie to doświadczenie bardzo dalekie od przyjemnego.

Porzućmy na chwilę ten obraz i zastanówmy się, na co zwrócić uwagę, żeby znaleźć idealny dla siebie lekki rower damski.

Najważniejsze cechy damskiego roweru na miasto

 

Lekki rower miejski Loca Bikes

 

Istnieje wiele parametrów i cech, którymi możemy kierować się przy wyborze. Typ roweru to na pewno pierwsza rzecz, o której będziemy myśleć i to on zadecyduje o sporej ilości atrybutów. Jeden będzie np. z samej definicji dosyć lekki, a przy innym rodzaju trzeba będzie sporo zainwestować aby dojść do takiego samego ciężaru.

Czy lekki rower damski to dobry rower?

Jeżeli wdajemy się w szczegóły, możemy ogólnie założyć, że mając np. szosę ważącą 13 kg i taką, która waży 9 kg, ta druga będzie lepsza. W szerokim spojrzeniu dobre jakościowo części są zwykle lżejsze, możemy więc patrzeć się na ten parametr w ten sposób.

Jeśli chodzi o wagę, małe różnice są pomijalne, jednak zejście np. o 3 kg w dół odczujemy od razu, szczególnie przy podjazdach, no i oczywiście przy noszeniu roweru!

Możemy zatem uznać, że warto zainwestować w dosyć lekką konstrukcję i do pewnego momentu jest to opłacalne. Nie płaćmy jednak dodatkowych pieniędzy dla części lżejszej o 20 g. Marginalne różnice liczą się jedynie na zawodach.

 

Damka Loca Bikes

 

Więcej o samym wpływie wagi i tym jak odchudzić rower miejski możecie przeczytać w naszym innym artykule.

Geometria w lekkim rowerze damskim

Jedna z kluczowych cech decydujących o naszej wygodzie i odczuciach z jazdy to właśnie geometria.

Jakiej w takim razie szukać w lekkim rowerze damskim? Idealny jednoślad do miasta musi osiągać kompromis pomiędzy stabilnością i zwrotnością aby bez problemu radzić sobie zarówno w wąskich uliczkach lub wokół pieszych, jak i czasami na szybkiej przejażdżce pod miastem.

 

Ostre koło Loca Bikes

 

Średniej długości rura sterowa i odległość pomiędzy kołami, dosyć niski suport i dosyć leniwe kąty – to cechy, w które powinniśmy celować. Na pewno nie możemy iść w skrajności, ponieważ nie chcemy ani roweru wyścigowego, ani sterowności ciężarówki. 

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej, przeczytajcie ten krótki poradnik, który na podstawie ostrego koła, opisuje podstawy geometrii roweru.

Części w lekkim rowerze damskim – na co zwracać uwagę?

Podstawą na miasto będzie bezawaryjność i prostota obsługi naszego osprzętu. Praktyczność nie raz przewyższa osiągi i tak np. piasty planetarne, chociaż dosyć ciężkie, świetnie sprawdzą się zamiast przerzutek. Będą rzadziej wymagały regulacji, a pojedyncze zębatki są łatwiejsze do wyczyszczenia niż kaseta.

 

Manetka Shimano Nexus

 

Inne rzeczy na które warto zwrócić uwagę to dopasowane do pozycji siodełko, dosyć szerokie (ale bez górskiego bieżnika!) opony i akcesoria takie jak błotniki, bagażnik, czy dobre lampki. Wiele ciekawych dodatków do roweru możesz znaleźć na naszej stronie internetowej.

To wszystko bardzo uprzyjemni nam jazdę na naszym rowerze i pozwoli nam się nim cieszyć przy większej ilości okazji.

Typowy rower miejski...

...wcale nie musi być zardzewiały, ważyć 18 kg i bardziej się toczyć niż jechać. Nowoczesne produkcje są zdecydowanie godne polecenia, szczególnie dla osób, które raczej pomijają aspekt sportowy i potrzebują narzędzia (może również elementu stylu?), które po pierwsze – dowiezie nas wszędzie tam, gdzie chcemy, a po drugie – zapewni nam sporo radości i po prostu ułatwi oraz uprzyjemni nam życie.

 

Rower miejski Loca Bikes

 

Lekki rower damski spełniający te kryteria będzie miał trochę inną geometrię niż typowe damki. Skośnej górnej rurze ramy jak najbardziej mówimy tak! Pozwoli nam na komfortowe zsiadanie i wsiadanie na rower, nawet w sukience.

Reszta geometrii to jednak inna sprawa. Typowy rower na miasto będzie bardzo długi, a kąty będą leniwe. Taka specyfikacja może mieć skutek odwrotny do zamierzonego i rower nie będzie wygodny i uniwersalny, a już na pewno nie szybki. 

Mniejsza (w granicach normy) baza kół czy trochę krótsza główka sterowa w rowerach Loca Bikes zapewni nam lepszą sterowność (przy zachowaniu, w dalszym ciągu, dobrej stabilności). Potrójnie cieniowane aluminiowe rurki będą natomiast gwarancją sensownej wagi.

Ostre koło i single speed

Bardziej minimalistyczna propozycja. Ostre koło to najprostsza forma napędu rowerowego. Zawodowo takie rowery używane są na torze, jednak drzwiami  i oknami przedzierają się do miast na całym świecie. 

 

Ostre koło

 

Jedna zębatka z przodu i jedna zębatka z tyłu. Z tym, że ta druga jest przymocowana na sztywno. Kręcąc korbą w tył, koło również będzie się obracać, w związku z czym nie możemy przestać pedałować podczas jazdy.

Brzmi strasznie? W teorii tak, jednak bardzo szybko można się do tego systemu przyzwyczaić, a zapewnia zupełnie inne odczucia z jazdy. 

Single speed to natomiast wariacja na temat ostrego koła, różniąca się tym, że z tyłu posiada wolnobieg, w związku z czym jest trochę przyjaźniejszy dla początkującego rowerzysty.

Więcej o różnicach między tymi napędami przeczytacie tutaj

Ostre, a inne typy rowerów

Jak taki rower ma się do lekkiego roweru damskiego? Jeśli chodzi o wagę, rowery jednobiegowe są pozbawione dużej ilości osprzętu.Nie ma tutaj przerzutek, manetek, kasety czy kilku zębatek z przodu. Opony są natomiast zwykle szosowe.

 

Ostre koło i single speed

 

Można więc uzyskać masę poniżej 10 kg całkiem małym nakładem środków, w porównaniu do innych kategorii jednośladów. Jeżeli właśnie ta cecha ma decydować o naszym wyborze, ostre lub single speed będzie chyba najlepszym wyborem.

A co z komfortem jazdy? Typowe ostre koła są o wiele bardziej zwarte od rowerów miejskich, a kąty są agresywniejsze. Tracimy przez to na stabilności, zyskujemy jednak bardzo dużą zwrotność. 

Wszystko zależy jednak od producenta i modele przygotowane na miasto mogą mieć o wiele bardziej przyjazną geometrię i świetnie będą sprawdzały się dla osób szukających spokojniejszego charakteru jazdy.

Single speed commuter

 

single speed commuter

 

W rowerze szukamy funkcjonalności, niskiej wagi i prostoty, a nie podoba nam się ostre koło? Dodatkowo wolelibyśmy jednak trochę grubsze opony? Jeżeli to są cechy, których szukamy, single speed commuter sprawdzi się dla nas fantastycznie jako lekki rower damski.

Posiada wszystkie zalety poprzedniej kategorii, połączone z praktycznymi cechami, których wiele osób szuka w rowerze miejskim. Łagodniejsza geometria, więcej miejsca na opony, pełne błotniki, bagażnik i prosty napęd. 

Dzięki zerowej ilości osprzętu, nawet po dodaniu tych akcesoriów utrzyma niską wagę. Taki wół roboczy każdą polską zimę pokona bez problemu, a w lato sprawdzi się jeszcze lepiej.

Szosa

 

Rower szosowy Cannondale
Cannondale

 

Ostatnio popularny wybór na miasto. Niczym nie dojedziemy do pracy tak szybko. Po ostrych kołach będą to jedne z najlżejszych rowerów. Przerzutki zapewnią nam większą uniwersalność i przydadzą się szczególnie, jeśli mieszkamy w górzystym terenie. 

Szosy są mniej zwarte od rowerów torowych, jednak dalej są bardzo zwrotne i szybkie. Wąskie opony nie zapewnią niestety dużego komfortu na nierównych drogach, więc trzeba się albo przyzwyczaić, albo kupić taką szosę, która będzie miała możliwość zamontowania czegoś trochę grubszego.

Jako lekki rower damski, podobnie jak ostre koło, szosa sprawdzi się świetnie dla osób szukających szybkości, bardziej aerodynamicznej pozycji i po prostu sportowego charakteru jazdy.

Rower przełajowy

 

Rower przełajowy Specialized Crux
Specialized

 

Możemy powiedzieć, że są to podkategoria roweru szosowego. Przełaj będzie miał miejsce na grubsze opony, będzie bardzo zwarty, a pochylona pozycja zapewni nam mniejsze opory powietrza. 

Przełaj przejedzie przez każde błoto. To świetna opcja na rower miejski, jeśli szukasz czegoś szybkiego, ale nie chcesz ograniczać się jedynie do asfaltów.

 

 

Gravel

Jest kolejną wariacją wokół szosy. Gravele pojawiły się na rynku stosunkowo niedawno, ale szturmem podbijają serca konsumentów na całym świecie. 

Tłumacząc na polski jest to rower szutrowy, żwirowy. Łączy geometrie szosy endurance i przełaja dając nam maszynę, która jest bardzo stabilna, ma dużo miejsca na grubsze opony nadające się do jeżdżenia po rozdrożach i zapewnia nam mniej pochyloną, wygodniejszą pozycję idealnie sprawdzającą się na dłuższych trasach. Dodatkowo posiada zwykle hamulce tarczowe, które dobrze sprawdzą się jeżeli potrzebujesz większej mocy hamowania.

 

Gravel Specialized
Specialized

 

Lubisz przerzutki i jazdę zarówno w, jak i poza miastem, ale chciałabyś rower, który równie dobrze da sobie radę na szosie? Gravel będzie wtedy najlepszym wyjściem spośród tych trzech kategorii.

Rower MTB

Góral, jako lekki rower damski? Nie będzie to najtańsze przedsięwzięcie. Złożenie MTB, który wagowo może konkurować z rowerami szosowymi i single speedami będzie niestety wymagało sporych nakładów pieniężny. 

Z powodu bardzo grubych opon i amortyzatorów taki rower wyjściowo będzie raczej ważył więcej niż inne. Dodatkowo, duży bieżnik jest świetny do jeżdżenia po lesie, średnio się jednak sprawdzi na asfalcie. Takie ogumienie na mieście to zbędna masa i duże opory toczenia.

 

MTB Cannondale
Cannondale

 

Góral to dobry wybór na ciężkie warunki

Jeśli chodzi o amortyzację i stabilność jazdy, MTB będą górowały nad innymi typami rowerów. Wjedziemy nimi na najwyższy możliwy krawężnik bez żadnego problemu, a rozkopane ulice nie będą nam straszne. 

Tylko czy rzeczywiście jest to kandydat na idealny lekki rower damski? Raczej nie. Noszenie MTB nie będzie raczej najprzyjemniejszą czynnością, a zestaw amortyzacja + wielki bieżnik to w większości przypadków zbyt ciężką artylerią na polskie miasta. 

Jeżeli potrzebujesz jednak roweru na zimowy śnieg i błoto, albo chcesz po prostu czegoś uniwersalnego, co wjedzie wszędzie to jedna z dobrych do rozważenia opcji.

Idealny lekki rower damski

Jaki jest w takim razie werdykt? Jak w większości tego typu sytuacji. Wszystko zależy od preferencji i nie da się jednoznacznie określić, który rodzaj roweru będzie najlepszy. Na pewno można jednak wyznaczyć kilka kierunków.

 

Różowy lekki rower miejski Loca Bikes

 

  • Typowy rower miejski lub damka świetnie sprawdzi się jeżeli nie oczekujemy sportowego roweru, tylko maksymalnej wygody, możliwości jeżdżenia w każdym ubraniu i łatwego przewożenia bagażu. Nowoczesne konstrukcje potrafią osiągać całkiem niezłą wagę, uważajmy jednak na stare ciężkie rowery.
  • Ostre koło to dobry pomysł dla osób, które lubią szybko przemykać między autami, chcą spróbować czegoś innego, cenią sobie prostotę, albo po prostu nie potrzebują przerzutek.
  • Jeżeli z jakiegoś powodu nie podoba ci się idea tego napędu, a wolisz mieć jeden bieg, single speed będzie dobrym wyborem. W wersjach przystosowanych pod miasto osiągnie komfort typowego roweru miejskiego i bez problemu pojedziemy nim zarówno do pracy jak i na wycieczkę za miasto.
  • Szosa jako lekki rower damski? Jeśli chcesz mieć przerzutki i poczuć prędkość, a wąskie opony ci nie straszne to zdecydowanie dobry wybór! Waga też będzie raczej niezła i bez problemu wniesiesz taki rower do mieszkania na ostatnim piętrze.
  • Przerzutki, zwrotność i szybkość oraz grubsze opony? Te warunki spełnia przełaj. Zachowa sportowy, agresywny charakter szosy, a pozwoli wjechać w więcej miejsc.
  • Gravel to natomiast dobra odpowiedź jeśli szukasz roweru szosowego, ale zapewniającego większą wygodę i stabilność, z grubszymi oponami i bardziej łagodną geometrią. Dzięki niemu dojedziesz wszędzie, poruszanie się po mieście będzie przyjemnością, a długie trasy nie będą ci straszne.

Zainteresowała cię idea ostrego koła, a może szukasz szybkiego, wszechstronnego roweru na miasto? Zapraszamy tutaj, aby zapoznać się z naszą ofertą.

Autor: Szymon Kulik