Temat masy rowerów jest bardzo rozległy i dosyć mocno kontrowersyjny. Niektórzy są zwolennikami walczenia o każdy gram i uważają, że zwiększy to ich osiągi, inni natomiast o tę wartość w ogóle nie dbają. Czy waga rzeczywiście sprawi, że będziemy szybsi?
Waga roweru, a nasza prędkość
Wymiana np. pedałów na lżejsze o 50 g sprawi oczywiście, że będziemy jechać szybciej. Są to jednak bardzo marginalne różnice i nie mamy szans poczuć takiej zmiany.
Zysk z delikatnego odchudzenia roweru zmniejsza się jeszcze bardziej, jeśli jeździmy po płaskim terenie, a nie np. po górach bo to przy podjazdach, ze względu na grawitację, waga ma znaczenie największe. Podsumowując, różnica kilkudziesięciu, a nawet kilkuset gramów nie będzie dawała praktycznie żadnych korzyści dla 90% rowerzystów.
Większa zmiana, np. z 15 kg na 10 kg będzie już zauważalna. Rower stanie się zwinniejszy, łatwiejszy w prowadzeniu i będzie lepiej przyspieszał, a wjeżdżanie pod górkę stanie się zdecydowanie przyjemniejsze.
Lekki rower miejski - czyli jaki?
Czy niska waga to pożądana przez nas cecha? I jak możemy w ogóle rozumieć to pojęcie?
Doszliśmy już do tego, że minimalne różnice w wadze można pominąć. Szczególnie jeżeli nasze dwa kółka mają już w miarę akceptowalną masę. Natomiast rowery (szczególnie miejskie) z niższej półki i takie, które pamiętają jeszcze drugą wojnę światową potrafią ważyć nawet do 20 kg. Lekki rower damski w dalszym ciągu jest rzadkością.
Technologia już dawno poszła naprzód i jesteśmy w stanie mocno zejść poniżej tych wartości dzięki wykorzystaniu lepszych, nowoczesnych materiałów.
Rowery miejskie Loca Bikes są zbudowane na ramach z potrójnie cieniowanego aluminium i ważą ok. 11-13 kg. W porównaniu z np. 18-kilogramowym pojazdem różnica jest spora. Zarówno podczas jazdy jak i np. wnoszenia go na 4 piętro w bloku.
Innym materiałem godnym polecenia będzie stal. Rurki dobrej jakości od firm takich jak Reynolds czy Columbus, nie tylko są bardzo lekkie, ale również wytrzymałe. Kolejną cenioną zaletą stali jest świetne tłumienie drgań. Na rower miejski sprawdzi się idealnie.
Fantastyczną opcją jest rama z tytanu. Ramy z tego metalu wytrzymałością i komfortem jazdy mogą przewyższać stalowe, a ważą jeszcze mniej. Tytanowy rower może być po prostu rowerem na całe życie. Niestety materiał ten jest bardzo drogi, m.in. ze względu na trudność w obróbce.
Karbon natomiast będzie cechowała zarówno świetna sztywność, jak i tłumienie drgań. Materiał ten, w porównaniu do metali, jest niestety mniej wytrzymały na uderzenia boczne, o które łatwiej
w mieście niż na szosie. Cena to kolejna jego wada.
Niska waga roweru = jakość?
Abstrahując od samego wpływu wagi na zachowanie roweru podczas jazdy, możemy również ogólnikowo założyć, że rower lżejszy o kilka kilogramów będzie prawdopodobnie zbudowany na lepszych częściach.
Jest to więc jakiś wskaźnik, którym możemy kierować się przy wyborze dwóch kółek. Przykładowo najniższa grupa osprzętu firmy Shimano - Claris będzie ważyła ok. 3 kg. Zestaw Dura-Ace przeznaczony na zawodowe wyścigi waży już o kilogram mniej.
Możemy zauważyć tendencję, że im lepszy jakościowo sprzęt, tym lżejszy. Oczywiście przerzutka ważąca 210 g może być o wiele sprawniejsza technicznie niż taka ważąca 200 g, jednak znowu, przy większych różnicach - rozumowanie waga = jakość jak najbardziej ma sens i ta wartość może służyć nam za wyznacznik.
A więc lekki rower miejski posiada najprawdopodobniej lepszy jakościowo sprzęt, który zapewni cichą, bezawaryjną eksploatację przez dłuższy czas, większy komfort jazdy i większą prędkość, a co za tym wszystkim idzie - większą radość z jazdy.
Lekki rower miejski - jak odchudzić nasze dwa kółka
Jak w najbardziej opłacalny sposób możemy pozbyć się wagi z naszego roweru i ulepszyć inne jego właściwości?
Wymień amortyzator na sztywny widelec
Amortyzatory w rowerach miejskich są zwykle tanie, ważą tonę i szybko się psują. Ponadto pochłaniają masę energii podczas pedałowania, która mogłaby iść w napędzanie roweru. Naprawdę nie warto.
Słabej jakości amortyzator to ponad 2 kg. Sztywny widelec za ok. 100 zł pozwala nam bez problemu zejść z wagą do ok. 1 kg lub nawet trochę poniżej. Większa inwestycja w karbon i z 2 kg mamy 500 g.
1,5 kg różnicy - i to na samym widelcu! Taką zmianę na pewno poczujemy. Utraconą amortyzację możemy nadrobić wygodnymi gripami lub podwójną warstwą owijki, amortyzowaną sztycą (właśnie taką możemy dobrać do Twojego roweru Loca Bikes) i trochę grubszymi oponami.
Sztyca, mostek i inne komponenty roweru
Producenci często oszczędzają na tych elementach i używają tanich, chińskich części. Sztycę, mostek czy kierownicę łatwo jest wymienić.
Przy jednym komponencie różnica wagowa nie będzie wielka, jednak ziarnko do ziarnka, a okaże się, że kupując w dalszym ciągu dosyć niedrogie części, tylko trochę lepszej jakości jesteśmy w stanie obciąć sporo gramów.
Poza wagą, będą one miały prawdopodobnie lepsze inne właściwości. Np. dobrej jakości korba będzie sztywniejsza i zapewni efektywniejszy transfer mocy. Z naszej strony polecamy model Miche Pistard 2.0 dostępny tutaj. Zewnętrzne łożyska i wysokiej jakości aluminium na pewno zwiększą Twoje osiągi.
Dobrym pomysłem jest również pozbycie się typowej kanapy, która ma zwykle służyć za siodełko
w rowerach miejskich i zamontowanie czegoś bardziej sportowego, biorąc oczywiście pod uwagę
w jakiej pozycji będziemy jeździć. To kolejne kilkaset gramów oszczędności, które jesteśmy w stanie uzyskać za stosunkowo małe pieniądze.
Koła w lekkim rowerze miejskim
Koła to jedne z najbardziej wpływających na jazdę części. Jednocześnie, poza ramą ważą najwięcej, a dodatkowo producenci lubią oszczędzać na tym elemencie.
Kolejną sprawą jest fakt, że jest to masa rotująca i wpływa na nasze przyspieszanie o wiele bardziej niż masa naszego ciała lub ramy. W związku, z czym zejście z wagi na kołach odczujemy bardziej niż np. lżejsze siodełko. Co możemy w nich wymienić, żeby jeździło nam się lepiej?
Lekki rower miejski to dobre opony
Po pierwsze - przy stosunkowo małej inwestycji możemy na nich często uciąć sporo gramów.
Po drugie - w końcu to właśnie one są punktem kontaktu roweru z ziemią, więc mają bardzo duży wpływ na to jak zachowują się nasz sprzęt. Wraz z zaopatrzeniem się w lżejsze, lepszej jakości ogumienie, możemy dodatkowo zyskać wyższą przyczepność i mniejsze opory toczenia.
To drugie ma kolosalny wpływ na naszą jazdę. Różnicę pomiędzy tanią oponą za 30 zł, a taką za 120 zł czuć przy poruszaniu się momentalnie. Dobra opona na miasto lepiej będzie nas również chroniła przed rozbitym szkłem.
Zasadniczo mamy dwa podstawowe rodzaje opon - druciane i kevlarowe (zwijane). Te pierwsze zachowują swój kształt dzięki drutowi w rancie opony.
Te drugie (i to właśnie je zdecydowanie polecamy) dzięki włóknom kevlarowym są o wiele lżejsze,
a dodatkowo można je zwinąć do małych rozmiarów co ma duże znaczenie jeśli chcemy wziąć zapasową oponę na wyprawę rowerową. Minusem jest trochę wyższa cena.
Zmiana kół
Bardziej drastycznym posunięciem będzie po prostu wymiana całych kół. Pamiętajmy, żeby nie dać za nie więcej niż za całą resztę roweru, będzie to zwyczajnie nieopłacalne.
Przy rzeczywiście fatalnych kołach ważących np. 3 kg zejście o kilogram w dół nie zaboli bardzo naszego portfela, a różnica na pewno będzie zauważalna.
Jeżeli mamy naprawdę lekki rower damski miejski, walka o kolejne 100 g przy porządnych kołach ważących np. 2 kg będzie już raczej bezsensowna,
a wydatki zupełnie niewspółmierne do uzyskanych korzyści.
Czy warto odchudzać rower miejski?
Wszystko zależy, od tego, jaki posiadamy rower - ile waży i jakiej jakości jest osprzęt? Jakie mamy potrzeby i ile pieniędzy jesteśmy
w stanie przeznaczyć?
Wyjdźmy najpierw od takiego scenariusza: posiadamy już lekki rower miejski - przemyślaną konstrukcję, która waży np. 11 kg. Jasne, możemy dalej schodzić z wagi, jednak na tym etapie większość lepszych części będzie po prostu bardzo droga.
Zapłacimy np. 500 zł za karbonową kierownicę, aby uzyskać dodatkowe 100 g. Czy poczujemy tę różnicę przy jeździe? Zdecydowanie nie. Czy nasz portfel ją poczuje? Na to pytanie musimy już odpowiedzieć sobie sami.
Odporność na uszkodzenia, a waga roweru
Super lekki rower miejski w jakimś stopniu na pewno będzie szybszy, jednak, naszym zdaniem jedną z podstawowych cech roweru przeznaczonego na miasto jest bezawaryjność.
Właśnie dlatego w Loca Bikes tak lubimy rowery single speed i piasty planetarne. Poniżej pewnej wagi po prostu nie opłaca się schodzić, ponieważ zamiast cieszyć się z jazdy będziemy albo ciągle coś naprawiać, albo martwić się, że uszkodzimy nasze drogie karbonowe części. Pamiętajmy, że większość miast w Polsce nie ma wszędzie pięknych asfaltów.
Inne parametry
Kiedy wszyscy zaślepieni są wagą roweru, zapominają o innej ważnej kwestii - jego sztywności. Bardzo lekka rama nic nam nie da, jeżeli przy każdym ruchu pedałów połowa naszej energii będzie szła w uginanie się jej na boki.
Pamiętajmy jednak, że na miasto nie chcemy także zbyt sztywnego roweru. Praca ramy
w odpowiednich miejscach, zapewni nam dodatkową amortyzację i zwiększy komfort jazdy. Lekki rower damski na pierwszym miejscu powinien stawiać wygodę.
Równie ważna jest aerodynamika. Bardziej opływowy rower lub po prostu przybranie aerodynamicznej pozycji, w kwestiach osiągów, da nam więcej niż obniżenie wagi o kilka gramów.
Odchudzanie roweru - kiedy gra jest warta świeczki?
A co jeśli nasz rower waży np. 17 kg? Jeżeli zdecydowaliśmy, że nie jest kompletnym złomem
i lubimy ramę na tyle, że chcemy w nią inwestować zamiast po prostu kupić nowy rower, to jak najbardziej!
Jeżeli wychodzimy z takiego punktu, nasze dwa kółka prawdopodobnie mają sporo fatalnego osprzętu, który da się wymienić na dużo lżejszy, stosunkowo niskim kosztem.
Wymiana amortyzatora na sztywny widelec, nowe opony i już straciliśmy prawdopodobnie 2 kg wagi. Kilka innych części i może zniknie kolejny kilogram. To będą już różnice, które zdecydowanie poczujemy. Szczególnie, że razem z mniejszą wagą dojdą nam inne plusy dobrej jakości sprzętu.
Ciężki rower warto doprowadzić do sensownej wagi. Natomiast jeżeli nasz sprzęt jest już stosunkowo lekki, lepiej skupić się na innych polach, które są do usprawnienia.
Szukasz szybkiego, wszechstronnego roweru na miasto? Zapraszamy tutaj, aby zapoznać się z naszą ofertą.