Jak przygotować się do jeżdżenia i jakie czynności wpleść w swoją rutynę? Jeżeli dopiero zaczynasz z rowerem, dzięki tym wskazówkom będziesz mógł poruszać się szybciej, bezpieczniej i wygodniej.
Dobór części i akcesoriów - podstawowe rowerowe porady
Zanim wsiądziesz na rower, a nawet przed jego kupnem przeanalizuj swoje potrzeby. Jak i gdzie będziesz jeździł? Jakie cechy są dla Ciebie najważniejsze? Bardziej zależy ci na szybkości, czy wygodzie? I oczywiście jaki rozmiar będzie dla ciebie odpowiedni?
#1 Dopasuj rower do twojego ciała
Pamiętaj, że to długość nogi, a nie Twoja wysokość jest decydująca przy wyborze roweru! Jeżeli mamy już tę wartość, najłatwiej będzie posłużyć się tabelami rozmiarów ram, które podaje większość producentów na swoich stronach.
Dobrym pomysłem będzie również udanie się do zaufanego sklepu rowerowego. Doświadczony sprzedawca na pewno pomoże nam przy decyzji.
Obliczyć wewnętrzną długość nogi można na kilka sposobów, dokładnie opisane jest to np.
w poniższym filmie lub tu. Ta wartość pozwoli również dokładnie ustawić wysokość siodełka. Dzięki temu nie nabawisz się kontuzji kolan, a Twoja jazda będzie wygodniejsza i efektywniejsza.
Inną bardzo ważną kwestią jest odległość, na jaką musisz się wyciągnąć, żeby siedząc na siodełku, dosięgnąć do kierownicy, i to jak bardzo musisz się pochylić. Eksperymentuj z ustawieniem oraz długością mostka i ustawieniem kierownicy, aby znaleźć idealne dla siebie położenie.
Rowery damskie miejskie Loca Bikes uzbrajamy w regulowane mostki, dzięki którym w prosty sposób możemy ustawiać wysokość kierownicy i zmieniać pozycję z mocno wyprostowanej na delikatnie sportową w kilka sekund.
Naszym zdaniem odpowiedni dobór pozycji do naszego ciała oraz dalsze dostosowanie jej do stylu jazdy to najważniejsze rowerowe porady, do których powinieneś się zastosować. Nawet jeżeli kupisz rower za dziesięć tysięcy, może ci się na nim fatalnie jeździć, jeżeli nie będzie odpowiednio dobrany pod twoją budowę.
#2 Dobierz odpowiednie przełożenie i używaj przerzutek
Prędkość, z jaką pedałujemy, czyli kadencja, bardzo mocno wpływa na komfort i styl naszej jazdy. Jeżeli przełożenie jest zbyt lekkie, będziemy kręcić nogami niczym w kołowrotku. Zbyt twarde natomiast bardzo obciąży nasze stawy kolanowe.
Jeżeli mamy rower jednobiegowy, czyli single speed lub ostre koło, musimy zdecydować się na jedno przełożenie, które będzie uniwersalne dla większości sytuacji. Napisaliśmy o tym zagadnieniu osobny artykuł.
Jeżeli rower ma biegi (np. w piaście typu Shimano Nexus, którą posiadają nasze rowery damskie miejskie), nie bójmy się zmieniać przerzutek. Odpowiednia zmiana przełożenia zapewni nam płynną jazdę i w mig okaże się, że przecinamy każdy korek jak masło.
#3 Wagę na plecach czuć dwa razy bardziej, niż tę na rowerze
Naprawdę. Przy regularnym wożeniu dużych ciężarów koszyk do roweru lub bagażnik będzie zbawieniem dla naszych pleców. Nie musi też wcale zaburzać estetyki naszego roweru, wystarczy znaleźć odpowiedni.
Porządny bagażnik rowerowy sprawi, że robienie dużych zakupów i wożenie ciężkiego laptopa do pracy przestanie być katorgą. Podziękuje nam kręgosłup oraz współpracownicy, którzy nie będą musieli oglądać naszych spoconych pleców.
Zdrowie mamy tylko jedno, więc dbajmy o nie jak najlepiej. Więcej o najlepszych sposobach na przewożenie bagażu możecie się dowiedzieć z tego artykułu.
#4 Pamiętaj o odpowiednich akcesoriach!
Dzwonek i światła po zmroku (a najlepiej włączone przez cały dzień) po pierwsze - pozwolą ci uniknąć mandatu, a po drugie - znacząco poprawią twoje bezpieczeństwo na drodze.
Te rowerowe porady są teoretycznie oczywiste, jednak na pewno nie raz spotkałeś się z rowerzystą-ninja, który przemyka między autami w nocy bez żadnego oświetlenia, cały ubrany na czarno. Nie bądź tą osobą.
Światła kolosalnie zwiększą odległość, z której widzą cię auta, i prawdopodobnie nie raz ochronią cię przed groźnym wypadkiem, choć nawet tego nie zauważysz. Na miasto najlepiej wybierz modele ładowane przez kabel USB. Bez problemu będziesz mógł je ładować podłączając np. do komputera.
Dla poprawy komfortu warto pomyśleć również o błotnikach na sezon jesienno-zimowy. Najlepiej pełnych (takich jak posiadają np. rowery damskie miejskie), jednak jeżeli nie masz możliwości montażu całych błotników lub nie chcesz, aby zaburzały wygląd twojego roweru, tzw. ass-savery też poradzą sobie z najgorszym zachlapaniem.
Więcej rowerowych akcesoriów możesz znaleźć na naszej stronie.
Przygotowanie przed jazdą
Poruszanie się rowerem jest aktywnością fizyczną i angażuje nasze ciało o wiele bardziej niż chodzenie. Pamiętajmy też o narzędziu, którego używamy - rowerze. Porządnie przygotujmy oba te elementy przed jazdą. Uchroni nas to przed kontuzjami, usterkami mechanicznymi i po prostu zwiększy komfort podróży.
#5 Codziennie się rozciągaj
Szybki stretching przed i po jeździe zajmuje dziesięć minut. Większość osób, nawet tych, które regularnie i dużo jeździ na rowerze, kompletnie o nim zapomina, a to jeden z najważniejszych rowerowych nawyków.
Wiele groźnych kontuzji wynika właśnie z braku odpowiedniej rozgrzewki i rozciągnięcia się. Regularne wykonywanie kilku podstawowych ćwiczeń pozwoli nam cieszyć się stawami o wiele dłużej, odciąży Twoje kolana oraz inne części ciała, mocno pracujące przy jeździe na rowerze.
#6 Zadbaj o odpowiedni ubiór
Nikt nie lubi odmrożonych kończyn i przewianych stawów. Warto więc pomyśleć nad odzieżą, która pozwoli nam uniknąć tych przykrych dolegliwości. Przegrzanie też nie jest jednak najprzyjemniejszym doświadczeniem.
Najlepiej jeśli od razu po wyjściu z domu czujesz lekki chłód. Twój organizm po kilku minutach na rowerze rozgrzeje się i nagle zauważysz, że jeżeli ubrałeś się pod pieszą wędrówkę, będzie Ci zdecydowanie za ciepło.
Poza techniczną odzieżą ze sztucznych włókien wełna (najlepiej merino) jest twoim największym przyjacielem. Ma świetnie właściwości termoregulacyjne, pochłania brzydkie zapachy i grzeje, nawet jeśli jest mokra!
Warto zaopatrzyć się w porządny komin, możesz go używać, żeby ochronić swoją szyję, uszy,
a nawet głowę. Będzie on twoim wiernym towarzyszem przez wszystkie pory roku poza latem.
Rękawiczki, poza komfortem cieplnym, zapewnią ci też wygodę i lepszą amortyzację nierówności na drodze dla rąk.
Dobrym pomysłem jest również bielizna termoaktywna. Pozwoli ci na jazdę w najmroźniejsze dni,
a będzie zupełnie niewidoczna.
Jeżeli jeździsz w długich spodniach załóż na prawą nogawkę opaskę odblaskową. Będziesz lepiej widoczny, a twoje spodnie pozostaną czyste. Zminimalizujesz również ryzyko wciągnięcia ich w łańcuch. Innym rozwiązaniem tego problemu jest osłona na łańcuch.
#7 Sprawdzaj ciśnienie w oponach
Każda opona na swoim boku ma podany zakres ilości powietrza, którą powinna przyjąć. Warto zaopatrzyć się w podłogową pompkę z manometrem, która będzie czekała na nas przed każdą jazdą.
Odpowiednie ciśnienie w oponach nie tylko zapewni Ci lepsze wrażenia z jazdy, ale również porządnie wydłuży życie tej części roweru i pozwoli na uniknięcie snakebite’ów, czyli przebicia dętki przez przytrzaśnięcie jej o obręcz podczas np. najeżdżania na krawężnik.
Zachowanie na drodze - rowerowe porady, dzięki którym będziesz bezpieczniejszy podczas jazdy
Na rowerze musimy pamiętać o tym, że - po pierwsze jesteśmy takimi samymi uczestnikami ruchu drogowego jak auto, po drugie - nasz rower ma jedynie dwa koła, a nie cztery i o wiele wyżej położony środek ciężkości niż np. auto. W związku z tym odczucia z jazdy i stabilność są kompletnie inne niż przy pojeździe czterokołowym.
#8 Mokra nawierzchnia - jak jeździć?
Jeżeli jedziesz w deszczu, stosuj się do dwóch podstawowych zasad, które uchronią cię przed szybkim spotkaniem z asfaltem.
Po pierwsze - uważaj na hamowanie przednim hamulcem. Nad tylnym kołem o wiele łatwiej jest panować, a jeżeli wpadniemy w poślizg przednim, mamy praktycznie gwarantowaną wywrotkę.
Po drugie - staraj się nie zmieniać prędkości podczas skręcania. Gwałtowne hamowanie lub przyśpieszenie w momencie zmieniania kierunku jazdy to również prosta droga do stracenia przyczepności i upadku.
#9 Uważaj na zaparkowane auta - obserwuj otoczenie
Każdy zaparkowany pojazd może potencjalnie ruszać lub ktoś z niego wysiadać. Jeżeli masz możliwość, zachowaj bezpieczną odległość od drzwi stojących aut.
Zerkaj dodatkowo, czy ktoś w środku nie otwiera drzwi. Pobocze w mieście to również miejsce,
z którego w każdym momencie może wybiec pieszy.
#10 Pamiętaj o sprawdzaniu, co dzieje się za tobą na drodze
Nie bez powodu w języku angielskim na manewr zerknięcia za ramię przed zmianą kierunku jazdy mówi się lifesaver.
Nieważne, czy właśnie skręcamy, czy kogoś wymijamy. Upewnienie się, że nie jesteśmy na drodze kolizyjnej z żadnym pojazdem, to nawyk, który koniecznie trzeba sobie wyrobić, jeśli zaczynamy regularnie jeździć rowerem.
Ważne jest również sygnalizowanie ręką zmiany kierunku jazdy. Dzięki temu jesteśmy przewidywalni dla innych uczestników ruchu i nie stwarzamy zagrożenia na drodze.
Serwis - podstawowe rowerowe porady, dzięki którym twoja jazda będzie przyjemniejsza, a pieniądze pozostaną w portfelu
Dbanie o stan techniczny roweru znacząco wydłuży jego życie i pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy. Niektóre czynności zajmują kilka minut i bez problemu wykonasz je w domu, a jazda stanie się przez to o wiele przyjemniejsza.
#11 Dbaj o łańcuch rowerowy
Ze stanem łańcucha jest podobnie jak z wadą wzroku. Stopniowo przyzwyczajamy się do gorszej pracy naszych oczu i przestajemy zwracać na to uwagę. Dopiero gdy rzeczywiście zauważamy, że coś jest nie tak, i nie jesteśmy w stanie rozczytać rozkładu jazdy na przystanku, kupujemy okulary
i nagle okazuje się, że świat jest o wiele wyraźniejszy.
Czysty zadbany napęd w rowerze diametralnie zmienia nasze odczucia z jazdy. Podobnie jak w przypadku wzroku powoli przyzwyczajamy się do gorszych warunków, jednak po dokładnym wyczyszczeniu i nasmarowaniu łańcucha od razu poczujemy różnicę.
Do tego zadania wystarczy nam odtłuszczacz i smar ze sklepu rowerowego oraz kawałek szmatki
i np. szczoteczka do zębów lub paznokci.
#12 Smaruj wszystkie połączenia
Tylko niektóre śruby w rowerze powinny zostać suche lub potraktowane klejem do gwintów. 90% połączeń w rowerze musi być dokładnie nasmarowane.
Dzięki temu śruby się nie zapieką, a my będziemy cieszyć się z bezproblemowej jazdy przez wiele lat. Bardzo ważne jest regularne czyszczenie i delikatne smarowanie sztycy. Ten element jest nieustannie narażony na działanie wody i łatwo doprowadzić do jego zapieczenia.
#13 Zadbaj o naprawę usterki od razu, gdy się pojawi
Jeżeli coś zepsuło się w Twoim rowerze, a nie jesteś w stanie tego sam naprawić, nie zwlekaj
z załatwieniem tej sprawy w serwisie. Z czasem sytuacja tylko się pogorszy i zamiast naprawić jeden element za grosze, będziemy musieli wymienić kilka nieodwracalnie zepsutych części.
#14 Naucz się zmieniać dętki i noś ze sobą podstawowy zestaw naprawczy
Zmiana dętki to nic trudnego i przy odrobinie wprawy zajmuje kilka minut. Przy dojeździe do pracy uratuje nas to od spóźnienia, a na wycieczce rowerowej zapewni poważanie wśród znajomych
i gromkie oklaski od przechodniów.
Warto mieć przy sobie dętkę, małą pompkę, łyżkę do ściągania opon i odpowiedni klucz do kół, chyba że mamy szybkozamykacze (system mocujący koła, który da się otworzyć bez użycia dodatkowych narzędzi).
Dobrym pomysłem jest również para lateksowych rękawiczek. Dzięki temu nie będziemy zmywać
z siebie smaru przez następne dwa dni.
#15 Regularnie sprawdzaj stan hamulców
Słyszysz przy hamowaniu głośny skrzeczący odgłos, na który twój słuch reaguje tak jak na tarcie kredą po szkle? To prawdopodobnie oznaka, że powinieneś zmienić klocki hamulcowe. I to już jakiś czas temu.
Okładziny hamulcowe są wykonane z materiału przyjaznego dla aluminiowych obręczy. Rdzeń jest wykonany z metalu, więc bardzo ważna jest wymiana klocków, zanim zaczniemy trzeć metalem
o metal.
Łatwo w ten sposób nieodwracalnie uszkodzić koła. Klocki hamulcowe mają zwykle wgłębienia. Jeżeli starliśmy je już do całkowicie płaskiej powierzchni, to czas na wymianę.
Sygnałem alarmowym jest również klamka hamulcowa, sięgająca kierownicy. Oznacza to albo mocne zużycie klocków, albo linki hamulcowej. Układ hamulcowy decyduje o naszym bezpieczeństwie, więc zadbajmy o niego, zanim będzie za późno.