Loca Bikes PL

Rower gravel - krótki przewodnik po napędach

Grupy do rowerów typu gravel wyrastają nam ostatnio jak grzyby po deszczu i obserwujemy, że wybór osprzętu nadal może być dla naszych klientów sporą trudnością. Nic zresztą dziwnego - opcji jest od groma!

W związku z tym postanowiliśmy zabrać się za podsumowanie. Jeżeli na razie zastanawiasz się w ogóle czy lepiej wybrać grupę z jednym, czy z dwoma blatami, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Wolisz inny osprzęt? Daj nam znać, bardzo chętnie złożymy unikatowy projekt!

Wartość grupy podana w artykule to przybliżona rekomendowana cena detaliczna , natomiast na wagę składają się przerzutki, korba, klamkomanetki z hamulcami, kaseta oraz łańcuch.

Rower gravel - napędy 2x10

Shimano Tiagra 4700

Na początku trzeba podkreślić - Tiagra jest grupą szosową, a nie gravelową, tak jak np. Shimano GRX, jednak do lekkiej jazdy po szutrze jak najbardziej się nadaje.

Charakterystyka:

  • Wartość - ok. 2550 zł. Najtańsza spośród dostępnych bazowo grup w LOCA Bikes.
  • Waga - ok. 2760 g (hamulce mechaniczne tarczowe)
  • Nie posiada sprzęgła - słabsza stabilizacja łańcucha powoduje, że ta grupa gorzej będzie radziła sobie przy dużych nierównościach
  • Napęd 2x10 - większe przeskoki między przełożeniami niż w grupach 2x11. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a w Shimano 105 tak: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są większe w Tiagrze. Nasza kontrola nad kadencją nie będzie aż tak dobra jak w przypadku 105
  • Zasięg - największa kaseta to 11-34t, korby są dostępne 3 wariantach: 52-36t; 50-34t; 48-34t
  • Hamulce - mechaniczne (dostępna jest również droższa wersja hydrauliczna)

Dla kogo:

Jeżeli Twój rower gravel ma być bardziej szosą endurance, nie ciągnie Cie do 1x11, a rzadziej rozłożone przełożenia Ci nie przeszkadzają i nie chcesz dokładać do Shimano GRX, to ta grupa jest dla ciebie. Jej największym atutem jest stosunkowo niska cena, przy nadal bardzo wysokiej kulturze pracy. 

Pamiętaj jedynie, że Tiagra może sobie radzić słabiej po wjechaniu na duże wertepy i nie ma dostępu do tak niskich przełożeń jak Shimano GRX! W zamian otrzymuje za to tak duże blaty, jak 52t, które pozwolą nam się spokojnie rozpędzać do prędkości 60 km/h.

Shimano GRX RX400

Wejściowy model GRXa, który poza oczywistymi ograniczeniami biegowymi niewiele ustępuje swojemu lepszemu rodzeństwu.

Charakterystyka:

  • Wartość - ok. 3000 zł. Najbardziej budżetowy GRX. Jest to zatem najtańsza całkowicie gravelowa grupa z 2 blatami
  • Waga -  ok. 2750 g
  • Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
  • Napęd 2x10 - większe przeskoki między przełożeniami niż w grupach 2x11. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a Shimano 105 tak: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są większe w Tiagrze. Nasza kontrola nad kadencją nie będzie aż tak dobra, jak w przypadku 105.
  • Zasięg - maksymalna kaseta 11-36t, korba 46-30t. GRX RX400 ma zatem dostęp do o wiele niższych przełożeń niż Tiagra, te wyższe będą jednak nieosiągalne. Prędkość osiągalna przy kadencji 90 RPM to na najcięższym przełożeniu ok. 50 km/h
  • Hamulce  - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
  • Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie

Dla kogo:

Jeżeli chcesz pełnoprawnego gravela, potrzebujesz większego zakresu przełożeń niż w 1x11, a jednocześnie nie chcesz dopłacać do napędu 2x11, wybierz GRX RX400. Sprzęgło zapewni idealną pracę łańcucha w każdych warunkach, wygodne klamki świetnie będą sprawowały się nawet na najdłuższych wyprawach, a zaoszczędzone pieniądze możesz wydać np. na lepsze koła. Chcesz wiedzieć więcej o GRXie? Jakiś czas temu przygotowaliśmy szczegółowy artykuł na ten temat!

Rower gravel - napędy 2x11

Shimano 105 R7000

Podobnie jak Tiagra, jest to tak naprawdę osprzęt szosowy, w związku z tym jeśli więcej niż po lasach jeździsz po asfalcie, to może być dobry wybór. Przez wielu ochrzczona grupą z najlepszym stosunkiem ceny do jakości.

  • Wartość- ok. 3800 zł
  • Waga - ok. 2570 g - prawie 200 g różnicy w porównaniu do Tiagry i RX400!
  • Nie posiada sprzęgła - słabsza stabilizacja łańcucha powoduje, że ta grupa gorzej będzie radziła sobie przy dużych nierównościach
  • Napęd 2x11 - zapewnia lepsze stopniowanie niż napędy 2x10. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a Shimano 105 tak: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są mniejsze w 105. Nasza kontrola nad kadencją będzie lepsza niż z grupą 2x10.
  • Zasięg - maksymalna kaseta 11-34t, korba 53-39t, 52-36t, 50-34t. To zdecydowanie szosowe przełożenia. Najmniejsze ratio jakie możemy z korbą 50-34 osiągnąć to 1.0. Z dużym bagażem na podjazdach może być potrzebna silna noga!
  • Hamulce - hydrauliczne (dostępna jest również tańsza wersja mechaniczna)

Dla kogo:

105ka zapewni Ci perfekcyjną pracę napędu, świetne intuicyjne hamowanie, jest lekka i wytrzymała. W sumie nie ma się do czego przyczepić. Jedyne ograniczenia na jakie natkniesz się w przypadku tej grupy są związane z jej szosowym charakterem. Zakres przełożeń jest skierowany dla osób, które nie zamierzają wjeżdżać po leśnych ścieżkach z nachyleniem 10. Nie pomaga również brak sprzęgła, który na pewno usłyszymy przejeżdżając w lesie po korzeniach. 

Do wszystkich innych zastosowań ten osprzęt jest idealny. Ultramaratony rowerowe, gorsze szutry czy dziurawy asfalt nie są mu straszne, udowodniło to wiele osób chociażby na takich wyścigach jak Transcontinental. Shimano 105 to świetny wybór jeśli Twój rower gravel jest bardziej szosą endurance.

Do jazd typu 30% gravel 70% szosa, Shimano 105 będzie idealne. Jeżeli bardzo często błądzicie jednak po lesie, lepiej poczujecie się z inną grupą.

Shimano GRX RX600 2x11

Większy brat RX400. Chyba najlepsza w 100% gravelowa grupa z dwoma blatami jeśli szukacie dobrego stosunku cena/jakość. W LOCA Bikes serwujemy wam ją dodatkowo z klamkami RX800 które posiadają technologię Servo Wave.

Charakterystyka:

  • Wartość - ok. 4050 zł - jedna z droższych grup
  • Waga - ok. 2690 g
  • Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
  • Napęd 2x11 - zapewnia lepsze stopniowanie niż napędy 2x10. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a Shimano 105 tak: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są mniejsze w 105. Nasza kontrola nad kadencją będzie lepsza niż z grupą 2x10.
  • Zasięg - maksymalna kaseta 11-36t, korba 46-30t. Prędkość osiągalna przy kadencji 90 RPM to na najcięższym przełożeniu ok. 50 km/h.
  • Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
  • Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie

Dla kogo:

Jeżeli stawiasz sobie dodatkowe przełożenia ponad prostotę napędu 1x11 i nie ogranicza cie budżet, RX600 2x11 będzie najlepszą opcją. Ma wszystko czego potrzebuje rower gravel: wygodne klamkomanetki, sprzęgło napinające łańcuch na nierównościach, dostęp do niskich przełożeń i świetne hamulce. 

Pamiętaj jedynie, że jeśli jesteś przyzwyczajony do bardzo szybkiej jazdy szosowej, może ci czasami zabraknąć przełożeń. Z optymalnej kadencji wychodzimy powyżej prędkości 50 km/h. Gravelowych warunków to jednak zwykle nie dotyczy

Rower gravel - napędy 1x11

Sram Apex 1

Najbardziej popularny napęd 1x11, zaraz opowiemy dlaczego!

Charakterystyka:

  • Wartość - ok. 3150 zł. Najtańsza sensowna grupa 1x11, jest zdecydowanie naszym faworytem jeśli chodzi o ten rodzaj napędu
  • Waga - ok. 2620 g
  • Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
  • Napęd 1x11 - prostota i nigdy niespadający łańcuch, kosztem mniejszego zakresu przełożeń i gorszego stopniowania
  • Blat narrow-wide - zęby są na zmianę szersze i węższe co w połączeniu ze sprzęgłem praktycznie uniemożliwia spadnięcie łańcucha
  • Zasięg - maksymalna kaseta 11-42t, korba 40t, 42t, 44t. Zakres przełożeń spokojnie starczy nam na większość tras. Stopniowanie, jak to w przypadku 1x11, oczywiście cierpi.
  • Hamulce - hydrauliczne (dostępna jest równie tańsza wersja mechaniczna)

Dla kogo:

Tak na prawdę dla każdej osoby, która w swoim gravelu chciałaby zamontować napęd 1x11. Na rynku nie znajdziemy raczej tańszej porządnej grupy tego rodzaju. Apex działa sprawnie, szeroki zakres kaset umożliwia nam pokonywanie większości tras, a osprzęt jest łatwy w serwisie. Atutem 1x11 jest prostota - nie musimy bawić się w regulację przedniej przerzutki, na kierownicy poza hamulcami mamy tylko jedną dźwignię zmiany biegów, a łańcuch praktycznie nie ma prawa spaść. Dodatkowo cena jest naprawdę niska! Zaoszczędzone pieniądze możesz wydać np. na upgrade kół. Pamiętaj, że 1x11 przegrywa z 2x11 zakresem przełożeń i stopniowaniem!

Shimano GRX RX600 1x11

Najbardziej gravelowa wersja GRXa. W końcu co bardziej kojarzy nam się z szutrem niż napędy 1x11? W LOCA Bikes serwujemy wam ją dodatkowo z klamkami RX800, które posiadają technologię Servo Wave.

Charakterystyka:

  • Wartość - ok. 3800 zł - delikatnie tańszy od swojego odpowiednika 2x11, nadal jednak kosztuje sporo
  • Waga - ok. 2521 g
  • Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
  • Napęd 1x11 - prostota i nigdy niespadający łańcuch, kosztem mniejszego zakresu przełożeń i gorszego stopniowania
  • Blat narrow-wide - zęby są na zmianę szersze i węższe co w połączeniu ze sprzęgłem praktycznie uniemożliwia spadnięcie łańcucha
  • Zasięg - maksymalna kaseta 11-42t, korba 40t (RX800 ma jeszcze 42t)  - daje nam to całkiem uniwersalny zestaw na większość gravelowych tras.
  • Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
  • Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie

Dla kogo:

RX600 to idealna opcja dla osób, które wymarzyły sobie napęd 1x11, a chciałyby coś od Shimano. Kulturą pracy trzyma się na podobnym poziomie co Apex. Klamkomanetki to zdecydowany atut GRXów - są diabelnie wygodne! Pamiętaj o typowych ograniczeniach 1x11 - mniejszy zakres przełożeń i gorsze stopniowanie. Przy kadencji 90 RPM zatrzymujemy się w okolicach 43 km/h. W zamian dostaniesz jednak mniejszą ilość kabli, serwisowania oraz nigdy niespadający łańcuch. Dokładne porównanie Apexa i GRXa 1x11 znajdziesz tutaj.

Przeczytaj także

O blogu

Loca Bikes to wrocławska manufaktura rowerowa. Od 2016 roku wyprodukowaliśmy kilkaset spersonalizowanych rowerów i możemy śmiało powiedzieć, że trochę już na ten temat wiemy. W ramach bloga chcemy się tą wiedzą dzielić i zarażać Was rowerową pasją. Znajdziecie tu liczne porady, a także artykuły o kulturze rowerowej i historii kolarstwa.

Subscribe & Follow

Find us on Facebook