Grupy do rowerów typu gravel wyrastają nam ostatnio jak grzyby po deszczu i obserwujemy, że wybór osprzętu nadal może być dla naszych klientów sporą trudnością. Nic zresztą dziwnego - opcji jest mnóstwo!
W związku z tym postanowiliśmy zabrać się za podsumowanie i szczegółowo opisać najpopularniejsze grupy napędów w gravelach. Wolisz inny osprzęt? Daj nam znać, bardzo chętnie złożymy unikatowy projekt!
Wartość grupy podana w artykule to przybliżona rekomendowana cena detaliczna, natomiast na wagę składają się przerzutki, korba, klamkomanetki z hamulcami, kaseta oraz łańcuch.
Rower gravel - napędy 2x10
Shimano GRX RX400
Wejściowy model GRXa, który poza oczywistymi ograniczeniami biegowymi niewiele ustępuje swojemu lepszemu rodzeństwu.
Charakterystyka:
- Waga - ok. 3185 g
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 2x10 - większe przeskoki między przełożeniami niż w grupach 2x11. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a Shimano 105 tak:
11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są większe w Tiagrze. Nasza kontrola nad kadencją nie będzie aż tak dobra, jak w przypadku 105. - Zasięg - maksymalna kaseta 11-36t, korba 46-30t. GRX RX400 ma zatem dostęp do o wiele niższych przełożeń niż Tiagra, te wyższe będą jednak nieosiągalne. Prędkość osiągalna przy kadencji 90 RPM to na najcięższym przełożeniu ok. 50 km/h
- Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
- Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie
Dla kogo:
Jeżeli chcesz pełnoprawnego gravela, potrzebujesz większego zakresu przełożeń niż w 1x11,
a jednocześnie nie chcesz dopłacać do napędu 2x11, wybierz GRX RX400. Sprzęgło zapewni idealną pracę łańcucha w każdych warunkach, wygodne klamki świetnie będą sprawowały się nawet na najdłuższych wyprawach, a zaoszczędzone pieniądze możesz wydać np. na lepsze koła. Chcesz wiedzieć więcej o GRXie? Jakiś czas temu przygotowaliśmy szczegółowy artykuł na ten temat!
Rower gravel - napędy 2x11
Shimano GRX RX800 2x11
Większy brat RX400. Chyba najlepsza w 100% gravelowa grupa z dwoma blatami jeśli szukacie dobrego stosunku cena/jakość.
Charakterystyka:
- Waga - ok. 2790 g
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 2x11 - zapewnia lepsze stopniowanie niż napędy 2x10. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a Shimano 105 tak:
11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są mniejsze w 105. Nasza kontrola nad kadencją będzie lepsza niż z grupą 2x10. - Zasięg - maksymalna kaseta 11-34t, korba 48-31t. Prędkość osiągalna przy kadencji 90 RPM to na najcięższym przełożeniu ok. 52 km/h.
- Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
- Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie. Technologia Servo Wave poprawia siłę i modulację hamowania
Dla kogo:
Jeżeli stawiasz sobie dodatkowe przełożenia ponad prostotę napędu 1x11 i nie ogranicza cię budżet, RX800 2x11 będzie najlepszą opcją. Ma wszystko czego potrzebuje rower gravel: wygodne klamkomanetki, sprzęgło napinające łańcuch na nierównościach, dostęp do niskich przełożeń i świetne hamulce.
Pamiętaj jedynie, że jeśli jesteś przyzwyczajony do bardzo szybkiej jazdy szosowej, może ci czasami zabraknąć przełożeń. Z optymalnej kadencji wychodzimy powyżej prędkości 50 km/h. Gravelowych warunków to jednak zwykle nie dotyczy
Rower gravel - napędy 1x11
Shimano GRX RX800 1x11
Najbardziej gravelowa wersja GRXa. W końcu co bardziej kojarzy nam się z szutrem niż napędy 1x11?
Charakterystyka:
- Waga - ok. 2727 g
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 1x11 - prostota i nigdy niespadający łańcuch, kosztem mniejszego zakresu przełożeń
i gorszego stopniowania - Blat narrow-wide - zęby są na zmianę szersze i węższe co w połączeniu ze sprzęgłem praktycznie uniemożliwia spadnięcie łańcucha
- Zasięg - maksymalna kaseta 11-42t, korba 42t - daje nam to całkiem uniwersalny zestaw na większość gravelowych tras.
- Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
- Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie. Technologia Servo Wave poprawia siłę i modulację hamowania
Dla kogo:
RX800 to idealna opcja dla osób, które wymarzyły sobie niezawodny napęd 1x11. Klamkomanetki to zdecydowany atut GRXów - są diabelnie wygodne! Pamiętaj o typowych ograniczeniach 1x11 - mniejszy zakres przełożeń i gorsze stopniowanie. Przy kadencji 90 RPM zatrzymujemy się w okolicach 43 km/h.
W zamian dostaniesz jednak mniejszą ilość kabli, serwisowania oraz nigdy niespadający łańcuch. Dokładne porównanie GRXa 1x11 i grupy SRAM Apex znajdziesz tutaj.
Grupy Elektroniczne
Tak, dobrze słyszeliście, nie elektryczne! Nie chodzi nam bowiem o ebike’i, a klasyczne rowery, które zostały uzbrojone w przerzutki działające bez pomocy jakichkolwiek mechanicznych linek. Takie rozwiązania nie są już jedynie futurystycznym marzeniem rowerowych gadżeciarzy i na dobre zagościły
w rowerowym świecie. Nie bez powodu!
Shimano GRX RX815 Di2 1x11
Shimano RX815 to ulepszona wersja mechanicznej grupy RX800. Korbę i zaciski hamulcowe mamy te same. Klamki mają znacząco zmieniony kształt, kończący się zagięciem pozwalającym na jeszcze wygodniejszy chwyt niż w przypadku ich mniejszego brata. Największą różnicę znajdziecie wewnątrz: przerzutki nie mają miejsca na przymocowanie linki, posiadają za to mały silnik, który po otrzymaniu polecenia po kliknięciu klamkomanetki zajmuje się zmianą przełożeń.
RX815, tak samo jak wersja mechaniczna, posiada w klamkomanetkach znakomitą technologię Servo Wave, znacząco poprawiającą jakość hamowania.
Charakterystyka:
- Waga - ok. 2795 g
- Elektroniczne przerzutki - praca tej grupy nie opiera się o mechaniczne napięcie linki. Biegi zmieniane są dzięki silnikowi umieszczonemu w przerzutce. Co oznacza to w praktyce? Czynniki atmosferyczne mają o wiele mniejszy wpływ na kulturę pracy napędu. Biegi zawsze wskakują perfekcyjnie dokładnie, a regulacja sprowadza się do kliknięcia przycisku na klamkomanetce i jest możliwa nawet podczas jazdy!
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 1x11 - prostota i nigdy niespadający łańcuch, kosztem mniejszego zakresu przełożeń
i gorszego stopniowania - Blat narrow-wide - zęby są na zmianę szersze i węższe co w połączeniu ze sprzęgłem praktycznie uniemożliwia spadnięcie łańcucha
- Zasięg - maksymalna kaseta 11-42t, korba 42t - daje nam to całkiem uniwersalny zestaw na większość gravelowych tras.
- Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
- Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie. Technologia Servo Wave poprawia siłę i modulację hamowania
Dla kogo:
RX815 1x11 to najwyższa grupa gravelowa Shimano. Posiada wszystkie zalety pozostałych grup 1x11, a do tego cechuje się bezkompromisowo idealna zmianą biegów oraz znacznie ograniczoną potrzebą serwisowania. Brak linek oznacza brak corocznych serwisów związanych z wymianą pancerzy. Duża bateria umieszczona w sztycy, to natomiast gwarancja bezproblemowego przejechania 2000-5000 km! Jej czas ładowania to zaledwie 90 minut.
https://locabikes.pl/black-custom-di2
Shimano GRX RX815 Di2 2x11
Wersja 2x11 grupy Di2 od Shimano działa dokładnie tak samo jak wersja 1x11 i posiada wszystkie zalety
i wady grup dwublatowych. Różni ją natomiast jedna rzecz. Jako, że cały system jest elektroniczny, przednią przerzutkę można ustawić w tryb automatyczny! My zajmujemy się zmianą biegów z tyłu a system
w odpowiednim momencie zmieni za nas blat z dużego na mały. Ogranicza to również możliwość nadmiernej jazdy z łańcuchem na zbyt dużym przekosie.
Charakterystyka:
- Waga - ok. 2959 g
- Elektroniczne przerzutki - praca tej grupy nie opiera się o mechaniczne napięcie linki. Biegi zmieniane są dzięki silnikowi umieszczonemu w przerzutce. Co oznacza to w praktyce? Czynniki atmosferyczne mają o wiele mniejszy wpływ na kulturę pracy napędu. Biegi zawsze wskakują perfekcyjnie dokładnie, a regulacja sprowadza się do kliknięcia przycisku na klamkomanetce i jest możliwa nawet podczas jazdy!
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 2x11 - zapewnia lepsze stopniowanie niż napędy 2x10. Przykładowo, rozłożenie zębów w Tiagrze 11-34t wygląda tak: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34, a Shimano 105 tak:
11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34. W górnym zakresie różnice między zębami są mniejsze w 105. Nasza kontrola nad kadencją będzie lepsza niż z grupą 2x10. - Zasięg - maksymalna kaseta 11-34t, korba 48-31t. Prędkość osiągalna przy kadencji 90 RPM to na najcięższym przełożeniu ok. 52 km/h.
- Hamulce - GRX jest dostępny jedynie w wersji hydraulicznej
- Ulepszony design klamkomanetek - zapewniają bardzo wygodny, pewny chwyt i intuicyjne hamowanie. Technologia Servo Wave poprawia siłę i modulację hamowania
Dla kogo:
RX815 2x11 to najwyższa grupa gravelowa Shimano. Posiada wszystkie zalety pozostałych grup 2x11, a do tego cechuje się bezkompromisowo idealną zmianą biegów oraz znacznie ograniczoną potrzebą serwisowania. Brak linek oznacza brak corocznych serwisów związanych z wymianą pancerzy. Duża bateria umieszczona w sztycy, to natomiast gwarancja bezproblemowego przejechania 2000-5000 km! Jej czas ładowania to zaledwie 90 minut.
SRAM AXS Rival XPLR 1x12
Przechodzimy do grup firmy SRAM, które w porównaniu do Shimano Di2, wyróżnia jedna, dość znacząca rzecz - są bezprzewodowe!
Inne różnice? Większy zakres przełożeń dzięki bębenkowi SRAM XD i 12, a nie 11 koronek kasety. To wszystko sprawia, że dla wielu kolarzy grupy z rodziny AXS to wymarzony wybór.
Brak kabli, oznacza, że bateria jest wpięta bezpośrednio do przerzutki, a przez to, siłą rzeczy, jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku grup Di2.
Nie określilibyśmy tego jednak jako problem - bateria starcza na ok. 20-30 godzin jazdy, co przekłada się na kilka tygodni krótkich przejażdżek lub 1-2 wyprawowe weekendy. Ładowanie do pełna zajmuje mniej niż godzinę, a wielkość porównywalna do baterii aparatu pozwala na bezproblemowe zabranie ze sobą zapasowego akumulatora.
Charakterystyka:
- Waga - ok. 2891 g
- Elektroniczne przerzutki - praca tej grupy nie opiera się o mechaniczne napięcie linki. Biegi zmieniane są dzięki silnikowi umieszczonemu w przerzutce. Co oznacza to w praktyce? Czynniki atmosferyczne mają o wiele mniejszy wpływ na kulturę pracy napędu. Biegi zawsze wskakują perfekcyjnie dokładnie, a regulacja sprowadza się do kliknięcia przycisku na klamkomanetce i jest możliwa nawet podczas jazdy!
- Brak kabli - grupy SRAM AXS są bezprzewodowe. Klamkomanetki komunikują się z przerzutką bez użycia jakichkolwiek kabli, wystarczy lekkie kliknięcie. Jedyne przewody, jakie pozostają na Twoim kokpicie, to te od hamulców. Rower wygląda czyściej, estetyczniej, montaż toreb bikepackingowych jest prostszy, a serwisowanie roweru banalne. Brak pancerzy i linek przerzutkowych pozwala również na mniejszą awaryjność
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet
w najgorszym terenie - Napęd 1x12 - prostota i nigdy niespadający łańcuch, dodatkowa koronka kasety, w porównaniu do napędów 11s poprawia stopniowanie i zakres przełożeń
- Blat narrow-wide - zęby są na zmianę szersze i węższe co w połączeniu ze sprzęgłem praktycznie uniemożliwia spadnięcie łańcucha
- Zasięg - maksymalna kaseta 10-44t, korba 46t - daje nam to całkiem uniwersalny zestaw na większość gravelowych tras.
- Hamulce - Grupy SRAM AXS są dostępnie jedynie w wersji hydraulicznej.
Dla kogo:
SRAM AXS Rival XPLR to grupa, która doskonale poradzi sobie z większością gravelowych tras. Kaseta
10-44 zapewnia dość uniwersalny zestaw przełożeń, a brak zbędnych przewodów i genialna kultura i precyzja pracy przerzutki pozwala cieszyć się z tego co najważniejsze - jazdy.
SRAM AXS Rival/GX Mullet 1x12
AXS pozwala na bezproblemowe łączenie komponentów z grup szosowych, gravelowych i górskich. Pozwala nam to na stworzenie takiego frankensteina jak napęd z klamkomanetkami Rivala oraz tylną przerzutką MTB GX AXS. Skutek takiego połączenia? Ogromny zakres do nawet 10-52t! Czy można wymarzyć sobie coś lepszego?
Charakterystyka:
- Waga - ok. 3042 g
- Elektroniczne przerzutki - praca tej grupy nie opiera się o mechaniczne napięcie linki. Biegi zmieniane są dzięki silnikowi umieszczonemu w przerzutce. Co oznacza to w praktyce? Czynniki atmosferyczne mają o wiele mniejszy wpływ na kulturę pracy napędu. Biegi zawsze wskakują perfekcyjnie dokładnie, a regulacja sprowadza się do kliknięcia przycisku na klamkomanetce i jest możliwa nawet podczas jazdy!
- Brak kabli - grupy SRAM AXS są bezprzewodowe. Klamkomanetki komunikują się z przerzutką bez użycia jakichkolwiek kabli, wystarczy lekkie kliknięcie. Jedyne przewody, jakie pozostają na Twoim kokpicie, to te od hamulców. Rower wygląda czyściej, estetyczniej, montaż toreb bikepackingowych jest prostszy, a serwisowanie roweru banalne. Brak pancerzy i linek przerzutkowych pozwala również na mniejszą awaryjność
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 1x12 - prostota i nigdy niespadający łańcuch, dodatkowa koronka kasety, w porównaniu do napędów 11s poprawia stopniowanie i zakres przełożeń
- Blat narrow-wide - zęby są na zmianę szersze i węższe co w połączeniu ze sprzęgłem praktycznie uniemożliwia spadnięcie łańcucha
- Zasięg - maksymalna kaseta 10-52t, korba 46t - niezależnie od nachylenia terenu, taki zestaw poradzi sobie znakomicie
- Hamulce - Grupy SRAM AXS są dostępnie jedynie w wersji hydraulicznej.
Dla kogo:
Napęd typu mullet spodoba się w szczególności wymagającym kolarzom przesiadającym się z rowerów MTB lub po prostu, osobom, które na swoim gravelu zamierzają jeździć dużo po ciężkim terenie i w górach. Taki zestaw posiada wszystkie zalety napędów bezprzewodowych SRAM AXS, a do tego ogromny zakres dzięki kasecie 10-52t, co pozwala wjechać praktycznie wszędzie.
SRAM AXS Rival 2x12
Wersja napędu AXS przeznaczona dla osób, które w sercu mają kolarstwo szosowe. Posiada wszystkie zalety bezprzewodowych napędów firmy SRAM, a dodatkowo zdecydowanie lepsze stopniowanie dzięki dwóm blatom i kasecie 12s oraz dostęp do ciężkich przełożeń (zasługa koronki 10T i przedniej zębatki nawet 48T).
Charakterystyka:
- Waga - ok. 3033 g
- Elektroniczne przerzutki - praca tej grupy nie opiera się o mechaniczne napięcie linki. Biegi zmieniane są dzięki silnikowi umieszczonemu w przerzutce. Co oznacza to w praktyce? Czynniki atmosferyczne mają o wiele mniejszy wpływ na kulturę pracy napędu. Biegi zawsze wskakują perfekcyjnie dokładnie, a regulacja sprowadza się do kliknięcia przycisku na klamkomanetce i jest możliwa nawet podczas jazdy!
- Brak kabli - grupy SRAM AXS są bezprzewodowe. Klamkomanetki komunikują się z przerzutką bez użycia jakichkolwiek kabli, wystarczy lekkie kliknięcie. Jedyne przewody, jakie pozostają na Twoim kokpicie, to te od hamulców. Rower wygląda czyściej, estetyczniej, montaż toreb bikepackingowych jest prostszy, a serwisowanie roweru banalne. Brak pancerzy i linek przerzutkowych pozwala również na mniejszą awaryjność
- Posiada sprzęgło - dodatkowe napięcie i stabilizacja łańcucha zapewnia idealną pracę nawet w najgorszym terenie
- Napęd 2x12 - lepsze stopniowanie niż napędy 1x11, 1x12, 2x11 czy 2x10, pozwala na bardzo precyzyjną kontrolę nad kadencją i dostęp do cięższych przełożeń niż w przypadku napędów 1x
- Zasięg - maksymalna kaseta 10-36t, korba 48-35t. Prędkość osiągalna przy kadencji 90 RPM to na najcięższym przełożeniu ok. 57 km/h!
- Hamulce - Grupy SRAM AXS są dostępnie jedynie w wersji hydraulicznej.
Dla kogo:
Jeżeli zależy Ci na jak najbardziej minimalistycznym kokpicie, cenisz wysoką precyzję zmiany biegów
w każdych warunkach i zamierzasz jeździć po różnej nawierzchni, również na szosie, AXS Rival 2x12 będzie doskonałym wyborem.
Jeżeli na razie zastanawiasz się w ogóle czy lepiej wybrać grupę z jednym, czy z dwoma blatami, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Masz inne pytania? Zapraszamy do kontaktu!