Zastanawiałeś się kiedyś o co chodzi w geometrii ramy i dlaczego wszyscy powtarzają, że jest ona tak istotna w ostrym kole i nie tylko?
W tym artykule chcemy opowiedzieć, dlaczego geometria ramy ostrego koła jest taka a nie inna. Podpowiemy jakie cechy ramy ostrego koła wpływają na sterowność, jakie na stabilność, a jakie jeszcze na pozycję podczas jazdy.
Przy okazji wytłumaczymy kluczowe zagadnienia dotyczące konstrukcji ramy rowerowej. Jest ich dość sporo, a wszystkie na początku wydają się skomplikowane.
Head tube angle, fork rake, czy fork trail? Brzmi jak z kosmosu, prawda? Spokojnie, objaśnimy Ci to wszystko jeżeli poświęcisz 5 minut na ten artykuł.
Zrozumieć geometrię ramy rowerowej
Szczyptą historii powiemy, że John Kemp Starley w 1885 zbudował pierwszy rower, tzw. Rover safety bicycle, na ramie o kształcie, który znamy dzisiaj, tj. kształcie rombu, opartej na dwóch kołach tej samej wielkości, napędzany łańcuchem. To był pierwszy nowoczesny rower.
Od tego momentu w budowaniu rowerów zmieniło się bardzo wiele, ale jeżeli chodzi o kształt ramy rowerowej nie zmieniło się tak super dużo. Nadal oparta jest na kształcie rombu, lub z angielskiego „diamond frame”.
Rama rowerowa jest kluczowym komponentem każdego roweru i dlatego tak istotna jest jej konstrukcja. To od niej zależy wiele czynników ostatecznie decydujących o stylu jazdy i przeznaczeniu roweru, który zostanie na niej zbudowanym. Tak więc poszczególne kąty ramy, długości odpowiednich rur, czy odległości pomiędzy osiami kół definiują zachowanie całego roweru.
My przyjrzymy się geometrii ramy w ostrym kole i zobaczymy w jaki sposób wpływa ona na zachowanie roweru pod kątem sterowności, stabilności i pozycji.
Geometria ramy w ostrym kole, a sterowność, stabilność i pozycja
Każda rama, także rama w ostrym kole ma trzy istotne kąty z przodu wpływające na sterowność roweru. Head tube angle, fork offset i fork trail, czyli w kolejności kąt główki ramy, przesunięcie widelca i wyprzedzenie osi.
-
Head tube angle to nic innego jak kąt główki ramy.
Kąt główki ramy pokazuje nam pod jakim kątem do podłoża pada oś główki ramy. To tak jakbyście wsadzili idealnie przylegający do główki ramy pręt dotykający podłoża pod pewnym kątem - to właśnie kąt główki ramy. Kąt główki ramy w ostrym kole wpływa nam na sterowność w następujący sposób: spłaszczenie (zmniejszenie) tego kąta spowoduje spowolnienia manewru skrętu i polepszy stabilność, a otwarcie (zwiększenie) kąta przyspieszy skręcanie i polepszy zwrotność.
W ramie ostrego koła ten kąt jest dość mocno otwarty, tak więc dość duży. Sprawia to, że rowery torowe są bardzo zwrotne, ale mniej stabilne. To czasami nawet 75°. Najlepszy jest kąt mniejszy, który balansuje zwrotność i stabilność. My w swoich ramach zastosowaliśmy kąt główki 73°, który gwarantuje idealny balans pomiędzy tymi dwoma wartościami.
-
Fork offset (inaczej fork rake) to przesunięcie widelca
Przesunięcia widelca, tzw. offset to druga wartość wpływająca na sterowność roweru pod względem zwrotności. Mówi nam o ile jest wychylony widelec względem linii przylegającej do główki ramy. Zasada jest taka sama - czym większy jest offset tym rower będzie mniej sterowny, czym mniejszy tym bardziej sterowny. Ale tak naprawdę to co decyduje o tym ostatecznie jest wyprzedzenie osi, czy fork trail.
-
Fork trail, czyli wyprzedzenie osi
Fork trail, czyli wyprzedzenie osi jest niczym innym jak wypadkową dwóch powyższych wartość, tj. kąta główki ramy oraz offsetu widelca. Wartość ta mówi nam jak mocno wysunięta jest przednia oś.
Trail wpływa w podobny sposób na prowadzenie roweru, czym jest większy tym rower prowadzi się spokojniej i ma mniejszą sterowność, czym mniejszy tym rower jest bardziej responsywny.
Tak więc te 3 cechy ramy w ostrym kole, tj. kąt główki ramy, przesunięcie widelca i wysunięcie osi wpływają na sterowność i po części na stabilność. Jednak za stabilność roweru odpowiada głównie wartości takie jak trail, chainstay i wheelbase, czyli wyprzedzenie osi, długość tylnego trójkąta i baza kół. Trail już omówiliśmy, więc wyjaśnimy chainstay i wheelbase.
-
Chainstay, czyli długość tylnego trójkąta.
Chainstay jest bardzo istotną wartością wpływającą na stabilność roweru. Jest to odległość od środka suportu do środka tylnej piasty. Im większy jest chainstay tym bardziej stabilny jest rower. Ramy typu ostre koło mają chainstay ok 400mm, czyli krótki. Inaczej mówiąc koło jest maksymalnie zbliżone do rury podsiodłowej, tzw. seat tube.
-
Wheelbase, czyli baza kół
Baza kół to nic trudnego. Jest to odległość między przednią, a tylną osią i to ona wpływa ostatecznie na stabilność roweru. Czym większy jest wheelbase tym łatwiej i bardziej komfortowo będzie się jeachać, czym krótszy tym bardziej agresywny i zrywny staje się rower. Ramy pod ostre koło charakteryzują się mniejszą odległością osi i dlatego bywają dość wymagające. W ramach Loca Bikes jest to długość zapewniająca stabilność i jednocześnie zwrotność roweru na bardzo wysokim poziomie.
O komforcie jazdy decyduje jeszcze nasza pozycja, która w ramach torowych jest warunkowana przez, tzw. seat tube angle i top tube lenght.
-
Seat tube angle, czyli kąt rury podsiodłowej
Jest to kąt mierzony pomiędzy rurą podsiodłową, a podłożem. Czym większy jest to kąt, tym bardziej przybliża naszą pozycję do kierownicy, co sprawia, że jest ona bardziej aerodynamiczna. W ramach ostrego koła może on wynosić nawet 81°. Jest to kąt dla pozycji bardzo sportowej, pochylonej. W naszych ramach zastosowaliśmy kąt 74.5°, co sprawia, że pozycja jest o wiele bardziej wygodna, a przy tym ciągle usportowiona.
-
Top tube lenght, czyli długość górnej rury.
To długość od rury podsiodłowej do główki ramy. Ta wartość powie nam jak bardzo będziemy pochyleni podczas jazdy. Czym większa odległość tym bardziej pochylona pozycja. W naszej ramie typu ostre koło ta odległość nie jest wyśrubowana do maximum, dzięki czemu zachowujemy wygodniejszą pozycję podczas jazdy.
Podsumowując
To te 7 cech geometrii ramy ostrego koła głównie warunkują sterowność, stabilność i Twoją pozycję na rowerze. Pamiętajcie, że ramy w ostrych kołach są zwarte, a kąty duże, dzięki czemu rowery torowe są bardzo wymagające pod względem umiejętności.
Ramy w ostrych kołach, czy single speedach Loca Bikes są tak zoptymalizowane pod względem wyżej opisanych punktów geometrii, że nie musisz się obawiać tego, że nie masz wystarczających umiejętności. Jak masz ochotę sprawdź ramy ostre koło Loca Bikes.
Jeżeli miałbyś pytania odnośnie geometrii ramy nie wahaj się z nami skontakować. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!
Polecamy także ciąg artykułów o ostrym kole w których dowiesz się więcej o kulturze ostrego koła w Europie i na świecie.