Pedały SPD, strapy, noski czy platformy - który z 4 systemów wybrać w rowerze typu ostre koło i nie tylko

Rodzajów jest bardzo dużo, jednak nie wszystkie nadają się do ostrego koła. Jedne zapewniają dobry transfer mocy, drugie wygrywają pojedynek na wygodę. Jeszcze inne dają nam kompromis pomiędzy obydwoma światami. 

Wszystkie pedały rowerowe, jeśli odpowiednio dobrane, potrafią zapewnić świetne wrażenia
z jazdy.

#1 Pedały platformowe w ostrym kole – czy to ma sens?

Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, w końcu jest to rower jak każdy inny. Ostre jednak, ze względu na specyfikę swojego napędu, bez dodatkowego zablokowania nóg potrafi być diabelnie niebezpieczne. 

 

Pedały platformowe

 

Przy dużej prędkości np. zjeżdżając z górki, korby potrafią kręcić się bardzo szybko, czyniąc niemożliwym ponowne położenie stopy na pedale, jeżeli chwilę wcześniej nam się ześlizgnęła.

Ponadto brak dodatkowego połączenia nóg z pedałami ogranicza nam szanse na zahamowanie praktycznie do minimum. Więcej o kadencji i skidowaniu możecie przeczytać w naszym artykule o przełożeniach.

Właśnie z tych powodów bezpieczniej jest zastosować jeden z systemów trzymających stopę cały czas na pedałach. Ponadto może to zwiększyć nasz komfort jazdy oraz to jak szybko jesteśmy w stanie jechać.

#2 Strapy – czy mogą zastąpić pedały SPD?

Najbardziej kojarzony z ostrym kołem, i zarazem najbardziej uniwersalny system mocowania. Sprowadza się do zamontowania do pedałów rowerowych sztywnych pasków, w które można wsunąć stopę. 

 

Strapy rowerowe

 

Dzięki temu noga pewnie trzyma się w miejscu, ograniczona jest również możliwość ześlizgnięcia się z pedałów.

Kiedy jeździmy na ostrym kole strapy pozwalają nam na skidowanie. Natomiast na każdym rowerze umożliwiają ciągnięcie pedałów do góry, np. przy sprintach lub podjazdach.

Zalety

  • Łatwość montażu – pasują do większości szerokich pedałów platformowych.
  • Możliwość jazdy w każdych butach – w przeciwieństwie do pedałów spd nie potrzebujemy do nich żadnego specjalnego obuwia. Zwykłe tenisówki wystarczą.
  • Możliwość skidowania.
  • Brak wpływu na obuwie – strapy nie niszczą tej części garderoby tak mocno jak metalowe noski.
  • Cena – to niewątpliwie zaleta tego rozwiązania. kwoty oscylują w przedziale 50-100zł.

Wady

    • O wiele gorszy transfer mocy niż w pedałach zatrzaskowych – strapy nie zapewniają tak pewnego trzymania stopy co buty i pedały SPD.
    • Możliwość zablokowania stopy podczas wypadku – w przeciwieństwie do pedałów SPD strapy podczas upadku nie wypną się automatycznie i noga może zostać uwięziona co potrafi doprowadzić do poważnych kontuzji.

Problemy z włożeniem stopy – strapy montujemy jedynie z jednej strony pedałów, w związku z czym przy rozpoczynaniu jazdy układają się one w dół i trzeba je obrócić, aby włożyć nogę. Przy dużej prędkości, nawet dla zaawansowanych użytkowników, może to stanowić nie lada problem.

#3 Noski

Ten system jest połączeniem wąskich strapów oraz metalowej lub plastikowej klatki przytwierdzonej z frontu pedałów, która zapewnia pewne trzymanie stopy. 

 

Noski

 

Noski były używane w zawodach szosowych, dopóki rynku nie przejęły pedały zatrzaskowe. 

Posiadając większość zalet i wad strapów. Dają jednak delikatnie lepszy transfer mocy (trzymają but również od przodu. Niestety często kosztem zniszczonych butów.

#4 Pedały SPD

Najbardziej zaawansowany i efektywny typ pedałów, który do użytku potrzebuje specjalnych butów. Tak naprawdę skrót pochodzi od konkretnego rozwiązania firmy Shimano, jednak w języku polskim, utarło się nazywać tak wszystkie systemy zatrzaskowe. 

Całość składa się z pedałów, najczęściej z bardzo małą platformą, które posiadają system sprężyn. Obuwie przeznaczone do SPD jest bardzo sztywne, zastępuje platformę i zapewnia świetny transfer mocy (nasza energia nie rozchodzi się przy ugięciu buta). Do podeszwy butów przykręca się specjalne bloki, które zatrzaskują się w pedałach SPD dzięki sprężynom i tworzą bardzo pewne połączenie. Aby uwolnić stopę w większości rodzajów zatrzasków należy przekręcić ją w bok.

Buty do pedałów SPD

Zalety

  • Największa efektywność spośród wszystkich systemów.
  • Noga znajduje się na pedale zawsze w tym samym, najbardziej optymalnym miejscu.
  • Poczucie „synergii” i połączenia z rowerem.
  • Bezpieczne wypięcie w razie wypadków.
  • Wygoda na długich trasach (w zależności od butów i osobistych preferencji)
  • Stabilizacja stopy.
  • Dobra wentylacja – letnie buty SPD posiadają zwykle świetnie zoptymalizowany system wentylacji.

Wady

  • Kompatybilne jedynie z odpowiednimi butami.
  • Cena – pedały SPD są zwykle droższe od innych typów, ponadto bloki są elementem eksploatacyjnym i co jakiś czas, trzeba je wymieniać.
  • Potencjalne upadki - jeśli nie mamy jeszcze wyrobionego odruchu wypięcia stopy w bok, łatwo o wywrócenie, np. stając na światłach. Przekręcenie nogi w bok bardzo szybko staje się intuicyjne, jednak na początku przygody warto poćwiczyć, np. na pustym parkingu lub placu.
  • Większa awaryjność – buty SPD często posiadają wymyślne zapięcia, które są szybsze i wygodniejsze w wyregulowaniu, jednak łatwiej się psuja i nie są tak szeroko dostępne jak zwykle sznurówki.
  • W niektórych przypadkach możliwe jest nieumyślne wypięcie stopy podczas skidów lub mocnego podciągania pedałów

Więcej szczegółów o pedałach SPD i ich odmianach możecie dowiedzieć się np. tutaj.

Najpopularniejsze systemy pedałów SPD

Najbardziej charakterystycznym i oczywistym podziałem pedałów zatrzaskowych jest podział na pedały szosowe oraz MTB

Modele szosowe mają inny system wpięcia, zupełnie inne bloki i buty. Przeznaczone są również oczywiście do zupełnie odmiennego stylu jazdy.

Szosa

 

Bloki i pedały SPD szosowe

 

  • Sztywniejsze buty i duża powierzchnia ich kontaktu z pedałami i pewniejsze trzymanie bloków pozwalają na lepszy transfer mocy
  • Brak bieżnika decyduje o mniejszej wadze, jednak sprawia, że w połączeniu z bardzo wystającymi poza buty blokami, ciężko mówić o wygodnym chodzeniu

MTB

 

Pedały SPD górskie

 

  • Bieżnik pozwala na w miarę normalnie chodzić, wiele modeli ma dobrą przyczepność na górskie trasy, dzięki czemu o wiele lepiej niż buty szosowe nadaje się do jeżdżenia w mieście.
  • Zwykle buty są bardziej giętkie, jednak topowe modele nie ustępują sztywnością butom szosowym 
  • Bloki są mocno „schowane” w podeszwie, dzięki czemu nie zużywają się tak szybko przy chodzeniu
  • Buty MTB są często wytrzymalsze od ich szosowych odpowiedników

Różnicom między rodzajami pedałów SPD możecie się dokładniej przyjrzeć np. w tym video.

 

 

Wśród górskich pedałów SPD swoich zwolenników mają również inne firmy

Crankbrothers

Pedały rowerowe o bardzo otwartej konstrukcji, która ogranicza zapychanie się błotem. Zapewniają spory luz roboczy, dzięki czemu potrafią być bardziej wybaczające dla kolan kolarza. Niestety delikatna sprężyna lubi pękać przy uderzeniach, a bloki są mosiężne, przez co zdecydowanie szybciej się zużywają (w zamian mniejsze zużycie pedałów). 

Pedały SPD firmy Crankbrothers

Time Attac

Konstrukcja tych pedałów SPD jest bardzo zbliżona do produktu Crankbrothers. Minimalistyczne sprężyny niwelujące zgubny wpływ błota, mosiężne bloki oraz większy luz roboczy. Uchodzą za kultowe w środowisku kurierów i ostrego koła. Głównie przez swoją niezniszczalność oraz pewne trzymanie stopy przy skidowaniu (Shimano potrafią się niekiedy wypinać).

 

Pedały SPD firmy Time Attac

 

Miejskie buty SPD

Większość butów rowerowych wygląda stricte sportowo, co odrzuca sporą grupę ludzi od wyboru tego rozwiązania. Jest jednak kilka firm produkujących modele z systemami MTB, które na pierwszy rzut oka, ciężko odróżnić od normalnych tenisówek. Dodatkowo są one zwykle o wiele bardziej giętkie co zapewnia całkiem niezły komfort chodzenia. Istnieją również sposoby na przerobienie twoich starych trampków na buty SPD, wstawiając w podeszwę metalową lub kompozytową płytkę z gwintami pod bloki.

Buty na miasto kompatybilne z pedałami SPD

 

Pedały i buty w rowerze typu ostre koło - trudny wybór

Jak widać mocowań takich jak strapy oraz systemów pedałów SPD jest bardzo dużo. Opisanie ich wszystkich zajęło by prawdopodobnie kolejne pięćdziesiąt stron. 

Co jednak wybrać? W naszych rowerach ostre koło i rowerach miejskich istnieje opcja dobrania takiego rodzaju pedałów jaki najbardziej odpowiada rowerzyście.

Dla nowicjuszy oraz osób, które cenią sobie zwykłe obuwie idealnym rozwiązaniem będą strapy lub noski - są najbardziej uniwersalne, proste w obsłudze i nie wymagają dodatkowych narzędzi oraz części garderoby.

Miejskie buty SPD w połączeniu z górskimi pedałami świetnie sprawdzą się dla osób, które dużo poruszają się rowerem po mieście, nie lubią strapów, chcą uzyskać lepsze osiągi lub czują, że pedały zatrzaskowe są po prostu dla nich. 

W rowerach single speed świetnie sprawdzą się zwykłe pedały platformowe. Zapewniają całkowitą uniwersalność i świetne podparcie stopy, która nie jest w żaden sposób zablokowana. 

O różnicach między napędami single speed i ostre koło możecie poczytać w innym tekście na naszym blogu

Normalne, wyczynowe obuwie SPD najlepiej będzie odpowiadać osobom, które trenują, mało zsiadają z roweru i potrzebują sztywnej platformy aby przenieść całą moc w napęd. 

Zainteresowała cię idea ostrego koła, a może szukasz szybkiego, wszechstronnego roweru na miasto? Zapraszamy tutaj aby zapoznać się z naszą ofertą.

O BLOGU

Na tej stronie zebraliśmy opinie na temat naszych rowerów. Przeczytaj co sądzą o nas eksperci z branży, media i przede wszystkim nasi klienci.

Loca Bikes to wrocławska manufaktura rowerowa. Od 2016 roku wyprodukowaliśmy kilkaset spersonalizowanych rowerów i możemy śmiało powiedzieć, że trochę już na ten temat wiemy. W ramach bloga chcemy się tą wiedzą dzielić i zarażać Was rowerową pasją. Znajdziecie tu liczne porady, a także artykuły o kulturze rowerowej i historii kolarstwa.

SUBSCRIBE & FOLLOW

FIND US ON FACEBOOK

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium